مدیریت کیفیت یکی از اساسی ترین مباحث در حقوق شهروندی است که دین اسلام نیز تاکید زیادی روی آن دارد اما از سال84 به بعد توجهی به این مقوله در کشور ما نشد. حال دولت تدبیر و امید که شعار احقاق حقوق شهروندی می دهد تلاش دارد تا این مسئله را مجددا در کشور احیا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرورنیوز،  نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت کیفیت با اشاره به ضعف کشور در بحث مدیریت کیفیت گفت: به دلیل کوتاهی های صورت گرفته در دهه اخیر بحث مدیریت کیفیت به طور کامل فراموش شد و این اجلاس پس از یازده سال مجددا برگزار شد.

وی ادامه داد: به دلیل کوتاهی های صورت گرفته ما باید تلاش کنیم تا مجدادا به وضعیت سال های 82 و 83 برگردیم و این نشان می دهد پس از گذشت ده سال علاوه بر اینکه رشد نداشتیم، عقب گرد هم داشتیم و باید چندین سال تلاش کنیم تا به وضعیت آن زمان برسیم. بنابراین تلاش مضاعفی می طلبد تا با جبران کاستی های گذشته خود را به کیفیت روز جهانی برسانیم. 

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تعریف توسعه پایدار در هزاره سوم، عنوان کرد: شروط توسعه پایدار در هزاره سوم؛ استاندارد سازی، رقابت پذیری و مدیریت کیفیت است که پس از گذشت 16 سال ما هنوز به این نکته توجهی نکرده ایم. در سال 1994که جهان بخ سمت استاندارد سازی در حرکت بود و تلاش می کرد تا استانداردی نوین را اجرا کند، ما همچنان در تلاش برای رسیدن به استانداردهای دهه 70و 80 میلادی بودیم که این نشان می‌دهد جایگاه مدیریت کیفیت و استاندارد در کشور ما تا چه اندازه پایین است.

وی با اشاره به جایگاه استاندارد در کشور گفت: علاوه بر اینکه تعریف درستی از مدیریت کیفیت در جامعه وجود ندارد، متاسفانه دانشگاهیان و دانشمندان ما هم تفاوت مفهوم استاندارد بودن و مناسب بودن را نمی دانند.

پیروزبخت با اشاره به سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: طبق این سیاست‌ها؛ برای تمامی اجناس باید استاندارد اعمال شود و بعد از آن باید به سمت بسترسازی برای توسعه مدیریت کیفیت حرکت کنیم و این وظیفه به شورای عالی استاندارد به ریاست شخص رییس جمهوری واگذار شده است اما همچنان آن گونه که شایسته است به آن توجه نمی شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در آینده مدیریت کیفیت را در سطح جامعه و بین دستگاه های کشوری اعمال کنیم و همان گونه که دولت بر اجرای حقوق شهروندی تاکید دارد بتوانیم یکی از اصلی ترین حقوق شهروندی را تحقق بخشیم.