مراودات تجاری ایران با بلژیک پس از تحریم در چهار محور اساسی بین دو طرف دنبال خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، در حالی که پیش از تحریم سطح مبادلات تجاری ایران و بلژیک بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال بوده است، اما طی سال‌های تحریم این رقم به ۴۰۰ میلیون دلار در سال کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده افت بیش از ۵۰ درصدی حجم مبادلات دو کشور است.

طبق گفته خسروتاج - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - در شش ماهه نخست سال جاری میزان مبادلات تجاری دو کشور در بخش کالاهای غیرنفتی ۲۰۰ میلیون دلار بوده که ایرانی‌ها در این مورد ۵۰ میلیون دلار صادرات و ۱۵۰ میلیون دلار واردات داشته‌ است.

وی گفت: تا پایان سال جاری تلاش می‌کنیم تا این رقم به ۴۰۰ میلیون دلار برسد و امیدواریم که طی سال‌های آینده با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که بین شرکت‌های خصوصی و مقامات دولتی ایران و بلژیک امضا شده است، این رقم افزایش یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به زیرساخت‌های بسیار مناسب بلژیک در امر ترانزیت بیان کرد: مطمئنا این مساله زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری دو کشور می‌شود که امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز توسعه صادرات از ایران به بلژیک باشیم.

خسروتاج در مورد زمینه‌های اصلی مراودات تجاری ایران و بلژیک نیز خاطرنشان کرد: صنایع دانش‌بنیان، ترانزیت، علم و تکنولوژی و افزایش میزان بهره‌وری چهار بخش اصلی مدنظر برای افزایش تبادلات تجاری دو کشور هستند.