طی روزهای آینده مقدمات واردات رسمی این محصولات به کشور انجام می‏ شود و اولین محموله رسمی آی‌فون‏های جدید تا ۱۵ آبان ماه وارد کشور خواهد شد. آی‌فون‏های جدید (7 و 7پلاس) و اپل واچ هفدهم شهریور ماه معرفی شدند و کمپانی اپل همان زمان اعلام کرد که علاقه‏ مندان می ‏توانند اقدام به پیش‏ خرید گوشی‏ های جدید کنند.

به گزارش گروه اقتصادی مرور نیوز، عرضه این گوشی‏ ها که به ‏ترتیب برچسب قیمتی 649 و 760 دلار بر آن ها خورد از 26 شهریور ماه آغاز شد. پیش از معرفی و عرضه این گوشی ‏ها طرح رجیستری با همکاری وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت صنعت و گمرک وارد مرحله پایلوت شده بود تا به‏ واسطه آن واردات محصولات وارداتی نظیر گوشی ‏های تلفن همراه به کشور  قانون مند و به‏ نوعی جلوی واردات قاچاق گرفته شود. رجیستری بانک اطلاعاتی از کد گوشی های وارداتی دارد که ازسوی گمرک به روزرسانی می‏شود و اپراتورهای موبایل موظف هستند سیم کارت‏هایی را که در گوشی‏ ها قرار می‏گیرند با شناسه یونیک گوشی تطابق دهند تا اگر کد گوشی در بانک داده مذکور نبود جلوی فعال شدن سیم کارت را بگیرند.

به این ترتیب گوشی هایی که از راه قاچاق وارد کشور شده باشند عملا از کارآیی می ‏افتند و امکان اتصال آنها به شبکه اپراتورها و دریافت آنتن نیست. به‏ رغم تمامی تذکرات و هشدارهای مسوولان برای غیرفعال شدن گوشی های وارداتی قاچاق در راستای اجرای طرح رجیستری، آی فون 7پلاس 128 گیگابایتی همزمان با عرضه جهانی در ایران نیز به‏ قیمت هشت میلیون تومان معامله شد. این نرخ رفته رفته با ورود آی فون‏های بیشتر در هفته ‏های بعد کاهش یافت اما برخی مسوولان باز هم جسته گریخته اعلام کردند که این آی فون‏ ها با اجرای کامل رجیستری غیرفعال خواهند شد. حال با گذشت نزدیک به دو ماه از معرفی این گوشی های جدید، تایید نمونه‏ آی فون‏ های 7 و 7پلاس پیرو فرآیند واردات محصولات به ایران در آزمایشگاه تنظیم مقررات رادیویی انجام پذیرفت. اعطای تاییدیه دائم ایران به سه مدل گوشی آی فون در گزارشی با همین عنوان منتشر شد.

بنابراین یکی از اصلی‏ ترین موانع واردات قانونی مرتفع و پیش‏ بینی شد به‏ زودی عملیات ترخیص این گوشی‏ ها انجام پذیرد. بعد از انتشار این گزارش یکی از شرکت های واردکننده رسمی آی فون به کشور که دارای مجوز از وزارت صنعت است، اعلام کرد متقاضیان محصولات جدید اپل مطلع باشند طی روزهای آینده مقدمات واردات رسمی این محصولات به کشور انجام می‏شود و اولین محموله رسمی آی فون‏های جدید تا 15 آبان ماه وارد کشور خواهد شد. فروش گوشی های رسمی آی فون قرار است به دو شیوه آنلاین و توزیع در فروشگاه های منتخب سراسر کشور صورت گیرد. طرح رجیستری گوشی های موبایل چند سال قبل نیز به دلیل مشکلات زیاد از دستور کار خارج شده بود فعلا نیز وضعیت مشخصی ندارد.