رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فراخوان عمومی برای اداره یا بهره‌برداری از ترمینال دو بندرشهید رجایی ظرف دو ماه آینده انجام می‌شود.

به گزارش مرورنیوز، محمد سعیدنژاد در کنفرانس خبری دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در جمع خبرنگاران گفت: سه ترمینال در بندر شهید رجایی وجود دارد که برای ترمینال یک پیشنهاد قیمت از پیمانکار دریافت کرده‌ایم، در ترمینال دو مطالعات و بررسی‌های لازم، انجام و روش کار هم مشخص شده است و ظرف دو ماه آینده فراخوان عمومی برای اداره یا بهره‌برداری از این ترمینال منتشر می‌شود.

وی افزود: ترمینال سه بندر شهید رجایی شرایط متفاوتی دارد و هم‌اکنون برای توسعه این ترمینال، فراخوان داده‌ایم. بر اساس برنامه قرار است ساخت اسکله از طریق سرمایه سازمان بنادر و تجهیز و تکمیل سازه از طریق بخش خصوصی صورت گیرد.

وی درباره تخصصی‌ شدن فعالیت بنادر گفت: در حال حاضر تمرکز فعالیت بنادر ایران روی موضوعات خاصی است. به عنوان نمونه بندر امام خمینی (ره) به عنوان هاب غلات شناخته می‌شود و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد عملیات دریایی از طریق این بندر صورت می‌گیرد. تمرکز بخش کانتینری بنادر کشور هم در بندر شهید رجایی است.

به گفته سعیدنژاد، تمرکز فعالیت بنادر ایران بر اساس طرح جامع بنادر انجام شده است و بر طبق طرح جامع، تجهیزات و خدمات مورد نظر برای ترخیص و بارگیری کالاها با توجه به تمرکز فعالیت بنادر صورت می‌گیرد.

افزایش ۲۴.۵ درصدی عملیات در بنادر ایران طی ۶ ماه گذشته

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به آمار صادرات و واردات کالا طی ۶ ماه اول سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در نیمه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۵ درصد افزایش عملیات در بنادر داشتیم. ضمن اینکه در همین مدت میزان صادرات کالا در بنادر بیشتر از واردات بوده است.

وی افزود: واردات کالاهای نفتی غیرنقدی در این مدت (۶ ماه گذشته) ۳۶ میلیون تن بوده است که با حذف بخش نقدی، به حدود ۳۴ تا ۳۵ میلیون تن می‌رسد. ضمن اینکه در بخش کانتینری هم حدود ۹ درصد افزایش عملیات داشته‌ایم.

سعیدنژاد اظهار کرد: جمع عملکرد بنادر ایران در ۶ ماهه اول سال ۱۵۱ میلیون تن که این رقم در سال گذشته ۱۰۱ میلیون تن بوده است.

تفاهمنامه سازمان بنادر با گمرک در حال اجراست

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اوایل شهریور ماه تفاهمنامه‌ای میان سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک امضا شد که هم‌اکنون این تفاهمنامه در حال اجرا شدن است و بر اساس آن اطلاعات بین سازمان بنادر و گمرک صرفاً از طریق شبکه الکترونیکی مبادله می‌شود.

وی در مورد وضعیت بندر شهید رجایی هم گفت: این بندر در حال توسعه است و بر اساس برنامه قرار است در آینده به عنوان یک بندر محوری در کشور عمل کند. بر اساس طرح توسعه این بندر، ترمینال دو ساخته شده و تجهیزات آن نیز پس از برجام خریداری شده و ترمینال سه هم در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد.

سعیدنژاد همچنین درباره تراکم جمعیتی در سواحل کشور گفت: مسائل و مشکلات سواحل شمال و جنوب کشور با یکدیگر متفاوت است؛ در مناطق شمالی با تراکم جمعیت و در مناطق جنوبی با کم‌تراکمی مواجه هستیم.

رئیس سازمان بنادر دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌هایی برای توسعه سواحل جنوبی کشور در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: بنادر ایران در یک موقعیت ممتاز منطقه‌ای قرار دارند و خلیج‌فارس، عمان و تنگه هرمز از یک اهمیت جهانی برخوردار هستند و بیش از ۵۰ درصد نفت دنیا از این منطقه عبور می‌کند و سالانه بیش از ۴۰ هزار شناور بزرگ در منطقه خلیج‌فارس جابجا می‌شوند.