در بحث صرفه‌جویی انرژی یک سلسه سوالاتی وجود دارد که میزان تولید و مصرف انرژی چقدر است و چگونه این مسایل را می‌توان مدیریت کرد. بنابراین برای مدیریت آنها باید به استفاده حداکثر از منابع فسیلی نیز متمرکز شده تا تقاضای مصرف انرژی بهینه مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار انرژی مرورنیوز محمدصادق قاضی‌زاده، رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه نیروگاه یک مگاواتی اراک نخستین مجموعه نیروگاهی کشور است که به عنوان پارک انرژی شناخته می شود، گفت: در بحث صرفه‌جویی انرژی یک سلسه سوالاتی وجود دارد که میزان تولید و مصرف انرژی چقدر است و چگونه این مسایل را می‌توان مدیریت کرد. بنابراین برای مدیریت آنها باید به استفاده حداکثر از منابع فسیلی نیز متمرکز شده تا تقاضای مصرف انرژی بهینه مدیریت شود.

وی ادامه داد: باید تقاضای انرژی را برای مصارف در بخش های مختلف کاهش داده و مسیری را پیاده سازی کنیم تا به سمت انرژی های فسیلی حرکت کنیم. موضوع دیگر میزان نیاز به انرژی است که باید از مجموعه تجهیزات و سامانه‌هایی که بازدهی خوبی دارند تولید کرد.

رییس پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: حال سوال این است انرژی که در کشور می‌خواهد عرضه شود همچنین تقاضای بهینه شده آیا از منابع فسیلی است یا تجدیدپذیر؟ اینجاست که انرژی تجدیدپذیر را راهکار آینده جستجو کردیم. بنابراین کشوری که از نظر منابع فسیلی غنی است می‌تواند در تامین منابع مورد نیاز برای توسعه پیش‌رو باشد اما به طور طبیعی برای توسعه با کمبود منابع مالی مواجه هستیم.  

این مقام مسوول معتقد است ایران به لحاظ دارا بودن نیروی انسانی تحصیل‌کرده و دسترسی بسیار مناسب به منابع طبیعی  که دارد می‌تواند به تحقیقات و فناوری‌های جدید در این زمینه به طور جد بپردازد. بنابراین پاسخ به این سوال این است که ما باید در این حوزه به گونه‌ای توانمند شویم که بتوانیم با استفاده از این بخش نه تنها نیاز داخلی را تامین کنیم بلکه علاوه بر خلق ثروت آفرینی زمینه را برای صادرات فراهم سازیم.

وی تصریح کرد: باید به یک توسعه درون‌زای فناوری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازیم. همچنین منابع مالی بسیار مناسبی را در جهت تحقیقات و توسعه فناوری اختصاص دهیم تا تلاش کنیم علاوه بر دسترسی به دانش روز دنیا، فناوری روز را بومی‌سازی کنیم. همچنین با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم جایگاه رفیعی را در این حوزه بدست آوریم.

قاضی زاده در مورد احداث نیروگاه یک مگاواتی اراک گفت: هدف ما در اجرای این پروژه این است که می‌خواهیم یک پارک انرژی در استان مرکزی داشته باشیم. چرا که شهر اراک به عنوان یکی از این جایگاههای مناسب برای این کار است.

رییس پژوهشگاه نیرو با اشاره به نیروگاه یک مگاواتی (هزار کیلو واتی) که در اراک احداث شده است، گفت: براساس کارکرد، باید یک آزمایشگاه برای آن اقلیم ایجاد کنیم تا محصول تولیدی را که به بازار عرضه می شود را در محیط واقعی تست کنیم. رویکرد دیگر ما این است که پژوهشگاه نیرو از کسانی که در بومی‌سازی فناوری فعالیت می‌کنند را حمایت می کند. مثلا اگر بخواهند کار تحقیقاتی را انجام دهند ریسک تحقیقاتی را پوشش دهیم وقتی که کار تحقیقاتی به سرانجام رسید برای تجاری سازی نیز اقدام کنیم تا این محصول تولیدی را روانه بازار کنیم. همچنین ریسک خرید تجهیزات نوآورانه ایرانی را پژوهشگاه نیرو پوشش می دهد تا بتواند نگرانی بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، محققان ایرانی را از بابت بازار هدف برطرف نماید. تا محققان و سرمایه‌گذاران با آرامش خاطر به سراغ ایده‌های نو و فناوری نو حرکت نمایند.