پلیس آفریقای جنوبی برای متفرق کردن دانشجویان معترض دانشگاه ویتس واترزرند (ویتس) ژوهانسبورگ به شلیک نارنجک صوتی، گلوله های لاستیکی و گاز اشک آور متوسل شد.

به گزارش مرورنیوز، در این اعتراض که علیه افزایش شهریه ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، بوسیسیوه سبه رهبر معترضان بازداشت شد. 
خبرگزاری رویترز شمار دانشجویان بازداشتی را دو نفر ذکر کرد، اما سخنگوی دانشجویان ویتس تایید کرد که فقط یک دانشجو به جرم 'عدم متابعت از دستور پلیس' بازداشت شده است.
قرار است کلاس های درس در این دانشگاه پس از سه هفته اعتراض دانشجویی برگزار شود.
دوشنبه بعداز ظهر، مکبو دلامینی یکی از رهبران دانشجویان معترض گفت که دانشگاه همچنان تعطیل خواهد بود.
نیوز 24 گزارش داد که پیشتر اکثر دانشجویان و اساتید این دانشگاه در یک نظرسنجی خواستار بازگشایی کلاس های درس شده بودند.
ادم حبیب معاون رئیس دانشگاه ویتس روز دوشنبه با بیان این که متعهد به همکاری با پلیس و نیروهای امنیتی خصوصی است، وعده داد که شرایط عادی را به این دانشگاه باز می گرداند.
به گزارش رویترز، شمار دانشجویان معترض که در بیرون سالن اصلی دانشگاه ویتس تجمع کرده بودند، از یکصد نفر کمتر بود.
هزینه های بالای تحصیل در دانشگاه که پرداخت آن برای بسیاری از دانشجویان سیاه پوست غیرممکن است، باعث افزایش نگرانی درباره نابرابری های پایدار در صنعتی ترین کشور آفریقا شده است که بیش از دو دهه قبل با حکومت نژادپرستانه سفید پوستان مبارزه کرد.
تظاهرات اعتراضی، سال گذشته زمانی آغاز شد که دولت آفریقای جنوبی شهریه دانشگاه ها را افزایش داد.
کمیسیون مربوطه در 19 سپتامبر اعلام کرد که افزایش شهریه ادامه خواهد داشت و این رقم در سال 2017 حدود 8 درصد خواهد بود. پس از انتشار این خبر بار دیگر اعتراض ها اوج گرفت.
شیرونا پتل سخنگوی دانشگاه ویتس گفت: پس از حمله به کارکنان دانشگاه که روز گذشته رخ داد، چاره ای جز توسل به پلیس در محوطه دانشگاه نداریم.
وی اضافه کرد که دانشگاه که به دلیل اعتراض های قبلی تعطیل شده بود روز دوشنبه بازگشایی شد اما عده ای از دانشجویان مانع فعالیت اساتید شدند.
رویترز همچنین گزارش داد که دانشجویان معترض با سنگ به خودروهای پلیس حمله ور شدند و یکی از آن ها را واژگون کردند.