« الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد: بعداز آنکه واشنگتن اعلام کرد درخصوص پرونده سوریه همه گزینه های دیپلماتیک، نظامی، امنیتی و اقتصادی را بررسی می کند، روسیه برای مقابله با هر تحرک احتمالی آمریکا در سوریه آماده است.

به گزارش مرورنیوز،زاسپکین در گفت وگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه که امروز پنجشنبه منتشر شد، درعین حال خاطرنشان کرد: بعداز تصمیم آمریکا برای تعلیق توافق با روسیه درخصوص سوریه، مسکو درها را بر روی تلاش های سیاسی مسالمت آمیز نبست. 
وی با ابراز تاسف از این تصمیم آمریکا تصریح کرد: حل بحران سوریه باید سیاسی باشد و ما برای تحقق این هدف کار می کنیم زیرا هرگونه عقب نشینی از آن به ضرر همه تمام می شود.
سفیر روسیه گفت: ما نمی توانیم به طور یکجانبه به توافق ملتزم باشیم در حالی که طرف دوم ( آمریکا) شروط غیر ممکن و سختگیرانه ای را برای از سرگیری مذاکرات وضع و یا پایگاه ارتش سوریه را بمباران می کند. 
زاسپکین افزود: آمریکائی ها راه را سد کرده اند و این ما را نگران می کند اما مسکو در همه مراحل خواستار تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه است.

** دیدار حریری و لاوروف دوستانه بود
وی با بیان اینکه « موضع اصولی و روشن روسیه در خصوص انتخاب رئیس جمهوری لبنان، ایجاد راه حلی بر مبنای توافق لبنانی ها است»، دیدار اخیر « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل با « سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو را دوستانه توصیف کرد.
برخی رسانه ها نوشته بودند که این دیدار در فضائی سرد برگزار شده بود.
سفیر روسیه تمرکز لاوروف بر بحران سوریه در این ملاقات را طبیعی خواند و گفت: لاوروف پیامدهای بحران سوریه برای لبنان به ویژه خطر تروریست ها و آوارگان سوری را به حریری گوشزد کرد.
زاسپکین با اشاره به تحرکات حریری برای شکستن بن بست سیاسی در لبنان و ایجاد راهی برای خروج از بحران، افزود: اهمیتی ندارد که ابراز خوشبینی و یا بد بینی کنیم، بلکه باید در اندازه اختیارات خود و بدون دخالت در امور داخلی لبنان تلاش کنیم و البته مطلوب توافق و تفاهم بین لبنانی ها است و ما هم هرآنچه آنها قبول کنند، می پذیریم. 
وی خبر درخواست از مسکو برای تماس گرفتن با ایران با هدف حل پرونده ریاست جمهوری لبنان را بی اساس خواند و تاکید کرد که جامعه جهانی از امنیت و ثبات در لبنان حمایت می کند.

** موشک اس 300 
سفیر روسیه در پاسخ به این سوال، آیا استقرار سامانه موشکی اس 300 در بندر طرطوس در شمال غرب سوریه اقدامی پیش دستانه در مقابل ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط آمریکا در سوریه است؟ تاکید کرد: هنگامی که آمریکا توافق با روسیه در خصوص سوریه را تعلیق می کند و درصدد اتخاذ گزینه های دیگر هستند، ما باید برای هرگونه احتمالی آماده باشیم و ما برای مقابله با اوضاع بحرانی آماده هستیم.
زاسپکین این مساله را که پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا از دلایل شکست آتش بس در سوریه بوده اند، انکار نمی کند، خاطرنشان کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا خواستار تحقق دو هدف ، تحقق یک موفقیت با حل و فصل بحران سوریه و برداشتن موانع از سر راه « هیلاری کلینتون» برای ورود به کاخ سفید بود.
وی با بیان اینکه مواضع آمریکا دوگانه است ، تصریح کرد: توافق ما جدی ، متوازن و مورد قبول همه بود اما مخالفان سوری با تایید آمریکا آن را با شکست مواجه کردند.
سفیر روسیه گفت: حمله به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور و حمله به کاروان حامل کمک های انسان دوستانه هر دو تحریک آمیز و به نفع تروریست هائی بود که خواستار توافق آتش بس نیستند.
زاسپکین افزود: مسکو با تقسیم مخالفان سوری به معتدل و تروریست موافقت کرد و جبهه النصره را در گروه دوم و مخالفان همکار با آمریکا را در گروه اول قرار داد اما آمریکائی ها عقب نشینی کردند و همه مخالفان مسلح را در یک گروه قرار دادند.
وی با بیان اینکه « کاملا روشن است که چه طرف هائی مانع توقف خونریزی و توقف جنگ در سوریه می شوند»، تاکید کرد که تلاش های جنون آمیز برای متهم کردن روسیه و نظام سوریه به بمباران شهروندان بخشی از جنگ رسانه ای است و ادامه روند جعل حقایق غیرقابل قبول است.
سفیر روسیه خاطرنشان کرد: آمریکائی ها از همه امکانات خود برای اعمال فشار بر مخالفان مسلح استفاده نمی کنند، راهبرد آمریکا تغییر نکرده و تنها برخی گام های تاکتیکی برمی دارند، از درخواست برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای مدتی کوتاه انصراف دادند تا بتوانند براساس نقشه راه خود به جلو حرکت کنند اما راهبرد اصلی آنها همچنان سرنگونی نظام سوریه است. 
زاسپکین تصریح کرد: آنها از سال ها قبل و به طور روزانه سلاح و دیگر امکانات را دراختیار مخالفان مسلح قرار داده و به عناصر مسلح برای ورود به خاک سوریه از مرزها کمک کرده اند و امروز هم برای ترساندن طرف مقابل می گویند که می خواهند سلاح های بیشتری بدهند و این وضعیت را بسیار بدتر می کند.
وی با بیان اینکه « آمریکائی ها فقط در موضوعاتی که برایشان مفید باشد، همکاری می کنند»،گفت: آمریکائی ها به مسکو پیام می دهند که می خواهند مجازات ها و تحریم ها را بیشتر کنند در حالی که تحریم ها مشکل روسیه نیست.
سفیر روسیه با انتقاد از این سخن آمریکائی ها که کاسه صبرشان در مقابل اقدامات مسکو در سوریه لبریز شده است، افزود: آمریکائی ها تلاش می کنند تا گناهکار را قربانی جا بزنند و همه دیدند که در روزهای نخست توافق ارتش سوریه نیروهایش را از جاده الکاستلو عقب کشید اما مخالفان اقدامی نکردند.
در خصوص حلب شرقی، زاسپکین خاطرنشان کرد: مشکل این است که آمریکائی ها چیزی می گویند اما بگونه ای دیگر اقدام می کنند، در خصوص حلب شرقی پیشنهاد شد که عناصر مسلح از منطقه خارج شوند و آمریکائی ها برای نجات شهروندان بی گناه می توانستند بر مخالفان مسلح فشار وارد کنند تا از منطقه خارج شوند ، آمریکائی ها جبهه النصره را گروه تروریستی خواندند و قول دادند آن را از زمره گروه های معتدل خارج کنند اما اقدامی دیگر کردند و می خواهند این زخم همچنان باز بماند.
وی در واکنش به اتهام « رابرت فورد» سفیر پیشین آمریکا در سوریه که گفته است روسیه شبیه آنچه را در گروزنی مرتکب شدند در سوریه هم تکرار کرده اند، گفت: آمریکائی ها در چچن از تروریست ها حمایت کرده و آنها را انقلابی می خواندند و شبیه آن امروز در سوریه اتفاق افتاده است. آنها خواستار تجزیه کشورها از جمله تجزیه سوریه هستند.
سفیر روسیه تاکید کرد: ما در سوریه با تروریست ها می جنگیم و قربانی داده ایم اما آمریکائی ها از تروریست ها از جمله در چچن حمایت می کنند.
زاسپکین تصریح کرد: روسیه خواستار یک سوریه واحد و یکپارچه است، اما معادله روابط بین ارکان سوریه و آینده سوریه را مردم آن رقم می زنند.
وی گفت: روسیه دارای ایده های سازنده برای تحقق صلح در سوریه است و هدف از عملیات نظامی آن در سوریه نجات این کشور و جلوگیری از قدرت گرفتن تروریست ها بوده است.
سفیر روسیه افزود: توانسته ایم جلوی عملیات تروریستی در برخی استان های سوریه را بگیریم و شرایط تحقق آشتی ها را فراهم کنیم اما باید تروریست ها در همه خاک سوریه نابود شوند، این یک ماموریت طولانی اما تحقق آن ساده است اگر طرف های خارجی به توافق دست یابند و به همین دلیل « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواستار تشکیل جبهه جهانی مبارزه با تروریسم شد.
زاسپکین تاکید کرد:روسیه به همکاری خود با نظام سوریه برای مبارزه با تروریسم و تقویت تلاش ها برای بهبود اوضاع انسانی و افزایش آشتی ها ادامه می دهد و درها را بر روی تلاش های مسالمت آمیز سیاسی نمی بندد.
وی با توجه به اینکه روسیه ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده گرفته است، خاطرنشان کرد: می توان به توافق با طرف های دیگر در شورای امنیت برای تحقق موفقیت ها دل بست اما به نظر می رسد داده ها و فضای کنونی امیدوار کننده نیست.