اگرچه چین رویکرد خوشی نسبت به نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا که دائما از پکن انتقاد می کنند، ندارد اما مردم این کشور ترجیح می دهند هیلاری کلینتون دمکرات به جای دونالد ترامپ جمهوریخواه سکان قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

به گزارش مرورنیوز،ینی ها اصولا به لحاظ تاریخی با جمهوریخواهان رابطه بهتری داشته اند اما انتقادهای سرسختانه ترامپ و اینکه گفته بود تجارت با چین را متوقف می کند و اجازه سودجویی به این کشور را نمی دهد، پکن را ناخرسند کرده است.
مرکز تحقیقات «پیو» آمریکا به تازگی در چین نظرسنجی انجام داده است که در جریان آن مشخصا ۳۷ درصد از شهروندان چینی گفته اند کلینتون را بر ترامپ ترجیح می دهند.
البته نزدیک به ۳۵ درصد دیگر در همین نظرخواهی خاطر نشان کردند که موافق به قدرت رسیدن کلینتون در آمریکا نیستند.
در عوض طرفداران ترامپ در چین فقط ۲۲ درصد بوده اند و از سوی دیگر ۴۰ درصد هم در نظرخواهی گفتند که به هیچ وجه نمی خواهند او رئیس جمهور آینده آمریکا باشد.
آنچه در این نظرسنجی جلب توجه می کند اینکه بیشتر مردم گفته اند به آمریکا تردید دارند و ۸۰ درصد تصریح کردند که آمریکا برای چین یک تهدید است.
روزنامه «ساوت چاینا» در گزارشی می نویسد که وضعیت نظرسنجی ها در چین بسیار متفاوت است. برای نمونه هم اکنون باراک اوباما در چین ۵۲ درصد طرفدار دارد در صورتی که در سال ۲۰۰۹ در نظرخواهی در چین میزان طرفداران به ۶۲ درصد رسیده بود و در سال ۲۰۱۳ تا ۳۱ درصد کاهش یافت.
این نشریه می نویسد که چین و آمریکا از مسایل اقتصادی گرفته تا نظامی و از مساله تحولات اقلیمی تا منازعات دریای جنوبی اختلافات عدیده ای دارند که همیشه روابط آنها را متزلزل نگه داشته است.
این در شرایطی است که دو کشور بر سر مساله هسته ای کره شمالی هم دچار منازعه هستند و این موضوعات آنها را در دو سوی یک رودخانه قرار داده است و عمق اختلافات در حال افزایش است.
این نظرسنجی در نیمه اول سال جاری میلادی (2016) در شهرهای مختلف چین و از میان سه هزار و ۱۰۰ نفر انجام شده است.