سرویس بین الملل - طوفان شدید که طی روزهای گذشته هائیتی را درنوردید اینک به سواحل ایالت فلوریدا در آمریکا رسیده و مقامات از مردم خواسته اند به شهرهای امن بروند.

به گزارش سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از فرانس انترناسیونال، ایالت فلوریدای آمریکا با یکی از خطرناک‌ترین طوفان‌های سال‌های اخیر مواجه است. طوفان ماتیو که در کارائیب و هائیتی بیش از ٨٤٢ قربانی گرفته است، اینک در حالی که سرعت بادهایش به ١٩۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد به سواحل آمریکا می‌رسد.

هائیتی به مراتب بیش از دیگر مناطق از عبور طوفان آسیب دیده است. اما کوبا، جزایر باهاماس و جمهوری دومینیکن نیز لطمات سنگین خورده‌اند و با توجه به قدرت ویرانگر طوفان، دولت آمریکا اقدامات احتیاطی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته است.
مقامات آمریکائی از نزدیک به ۲,۵ میلیون نفر ساکنان مناطق فلوریدا، جورجیا و کارولینای جنوبی خواسته‌اند منازل خود را ترک کرده و به اماکن امن پناه برند. کلیۀ فرودگاه ها در این مناطق بسته است.
بامداد دیروز جمعه، طوفان ماتیو به صد کیلومتری کیپ کاناورال – پایگاه معروف پرتاب موشک ناسا- رسیده بود. تمام کارکنان این پایگاه به پناهگاه‌ها رفته‌اند.

در ایالت فلوریدا برق ٦٠٠هزار خانه قطع شده است.سازمان هواشناسی آمریکا می‌گوید احتمال دارد که این طوفان، در شمال شرقی ایالت فلوریدا، شدیدترین طوفانِ ١١٨ سال گذشته باشد.
به گفتۀ فرماندار فلوریدا، در منطقۀ جکسون‌ویل واقع در شمال شرقی این ایالت، احتمال سیل بیشتر از سایر مناطق است. او گفت که در شمال فلوریدا و جنوب ایالت جورجیا، مناطقی وجود دارد که از اواخر قرن نوزدهم به بعد، در معرض طوفان‌ها و گردبادهای بزرگ قرار نگرفته‌اند و در نتیجه برای مقابله با وضعیت اضطراری چندان امکانات و تجربه‌ای ندارند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، طوفان ماتیو جمعه‌شب گذشته وارد خاک فلوریدا شد و سپس به طرف شمال و ایالات جورجیا و کارولینای جنوبی تغییر مسیر خواهد داد. مرکز ملی طوفان‌شناسی آمریکا می‌گوید که ماتیو طی ٤٨ ساعت آینده رو به ضعف خواهد رفت. این نوع طوفان‌ها معمولاً وقتی از دریا دور می‌شوند قدرت خود را از دست می‌دهند اما اگر "ماتیو" مسیر خود را کم و بیش در مرز دریا و خشکی ادامه دهد، ممکن است دوباره تقویت شود.