سرویس بین الملل - دولتمردان کاخ سفید که همواره در صدد تحقق سیاست هژمونی خود هستند تصور نمی کردند که روسیه در مقام مقابله بر آید و حتی موافقتنامه کاهش سلاح های پلوتونیوم با آمریکا را لغو کند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، با افزایش اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا در زمینه بسیاری از مسائل بین الملل و منطقه از جمله اوکراین و سوریه، مسکو را بر آن داشت تا به نوعی به واشنگتن بفهماند که روسیه دیگر آن روسیه دهه 90 میلادی نیست و مقامات آمریکایی باید به خوبی درک کنند که نمی توانند به عنوان ابر قدرت جهانی به زور گویی های خود در اقصی نقاط جهان و از جمله غرب آسیا ادامه دهند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دستور توقف موافقتنامه کاهش سلاح های پلوتونیوم با امریکا را امضا کرد و طبق دستور رییس جمهور، این تصمیم به دلیل بروز تهدیدات برای امنیت استراتژیک کشور در نتیجه اقدامات غیردوستانه امریکا نسبت به روسیه اتخاذ شده است.
به گفته کارشناسان،  کرملین معتقد است که کاخ سفید  نمی تواند به تعهدات خود در زمینه کاهش سلاح های پلوتونیوم عمل کند. ولادیمیر پوتین آوریل گذشته، طی سخنرانی خود در نشست رسانه ای جبهه مردمی روسیه تصریح کرد که کاخ سفید بر خلاف کرملین به تعهدات خود برای امحای سلاح های پلوتونیوم عمل نکرده و این ظرفیت را برای خود حفظ می کند.
دو کشور در سال 2000 میلادی موافقتنامه ای برای کاهش سلاح های پلوتونیوم و رساندن آن تا حجم 34 تن برای هر یک از طرفین به امضا رساندند. این مقدار برای آماده کردن چند هزار کلاهک هسته ای کفایت می کند.
قرار بود برنامه از سال 2018 آغاز شود. روسیه از طرف خود زیرساخت های لازم را برای تحقق این موافقتنامه آماده کرد، اما آمریکا برای این منظور کاری انجام نداده و به این ترتیب مفاد موافقت نامه از یک طرف نقض شده است.
«آندرانیک میگرانیان»  استاد دانشگاه «ام گی مو» در این باره می گوید: تمام این اتفاقات در پس زمینه وخیم شدن روابط آمریکا و روسیه رخ می دهند و آمریکایی ها دایما تهدید به وضع تحریم های جدید کرده، نسبت به توافقات برای حل و فصل مسایل سوریه بی توجهند و به طور کل سعی دارند با دیگر کشورها اطراف روسیه شرایط غیردوستانه ای را برای مسکو بوجود بیاورند.
این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری افزود: جای تعجب نیست که روسیه در این شرایط تصمیم به متوقف کردن موافقتنامه کاهش سلاح های پلوتونیوم بگیرد. این یک اقدام جدید برای نمایش عدم رضایت روسیه از سیاست های آمریکا است. به خاطر داشته باشیم که آمریکا اخیرا درباره وقوع انفجار در خاک روسیه صحبت کرد و حتی شرایط اوکراین نیز مشکلات زیادی را بوجود می آورند. تمامی این مسایل روی هم انباشته شده اند. کاملا مشخص است که مسکو از سخنان مقامات آمریکایی درباره سیستم های جدید تسلیحاتی و ارسال آنها به شبه نظامیان در سوریه و مقامات اوکراین ناراضی است.
کارشناسان امور بین الملل با اشاره به شرایط موجود در عرصه بین الملل و افزایش اختلاف میان کرملین و کاخ سفید احتمال می دهند که پیچیدگی های مناسبات دو کشور بیشتر شوند. 
این کارشناسان می گویند با اشاره به اینکه آمریکا نمی تواند با شرایطی که روسیه برایش تعیین می کند، کنار بیاید و بپذیرد که سال های 90 تمام شده و روسیه کشور قدرتمندی شده و آمریکا تنها کشور قوی در جهان نیست.