«نعمان کورتولموش» در اظهاراتی تامل برانگیز قرارداد سایکس پیکو را مسبب مشکلات متعدد امروز خاورمیانه دانست.

به گزارش مرورنیوز به نقل از آناتولی، «نعمان کورتولوش» معاون نخست وزیر ترکیه در نشست الشرق در استانبول ترکیه در جمع اساتید دانشگاه درباره تحولات جاری در خاورمیانه اظهارات معناداری را طرح کرد که حکایت از احتمال چشمداشت ارضی ترکیه به برخی مناطق خاورمیانه دارد.

در این نشست که به مناسبت صدمین سالگرد پیمان سایکس پیکو برگزار شده بود معاون نخست وزیر ترکیه گفت: صد سال پیش برندگان جنگ جهانی اول یعنی روسیه، فرانسه و انگلستان دور یک میز نشستند و بدون توجه به واقعیت های فرهنگی و تاریخی منطقه مقررات و مرزهای مصنوعی را تعیین کردند که مشکلات متعددی را امروز به وجود آورده است.

وی در ادامه خواستار اجماع جهانی درباره مشکلات منطقه شد و مداخله نظامی سال ۲۰۰۳ آمریکا در عراق را علت بی ثباتی ها و ظهور داععش در منطقه دانست.

گفتنی است چندی پیش «رجب طیب اردوغان» در اظهارات مشابهی از معاهده لوزان انتقاد کرده بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتقاد وی اشاره به از دست دادن موصل توسط ترکیه دارد.

همزمانی اظهارات مقامات ترک در این خصوص و اصرار آنها به مشارکت در عملیات آزادسازی شهر موصل عراق بدون توجه به مخالفت های دولت عراق تردیدهایی را در خصوص نیات واقعی آنکارا در منطقه به وجود آورده است.