همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش هزینه های زندگی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دولت کویت شرط جدیدی را برای اعطای اقامت به اتباع خارجی که تمایل به زندگی در این کشور دارند، تعیین کرد.

به گزارش مرورنیوز، وزارت کشور کویت با صدور بیانیه ای تاکید کرده است نیروهای کار خارجی که قصد دریافت اقامت برای خانواده های خود را دارند باید ماهیانه حداقل معادل 1500 دلار دستمزد دریافت کنند و در غیر این صورت، از به همراه داشتن خانواده در کویت محروم خواهند بود.

این در حالی است که پیش از این شرط دولت کویت برای اعطای اقامت به خانواده های اتباع خارجی داشتن حقوق ماهیانه معادل 800 دلار از سوی سرپرست خانواده بوده است.
تحولات اخیر اقتصادی و کسری بودجه، دولت کویت را بر آن داشته است تا تدابیری را برای کاهش تعداد افراد مقیم که بیش از 60 درصد جمعیت کویت را تشکیل می دهند و یارانه های گسترده ای را در بخش های درمانی و خدماتی دریافت می کنند، اتخاذ نماید. 
دولت کویت با ارائه آماری رسمی تاکید کرده است که شمار اتباع خارجی مقیم این کشور باید بیست درصد کاهش یابد و از 60 درصد جمعیت کل کشور به 40 درصد برسد.
همزمان نیاز گسترده شهروندان کویتی به اتباع خارجی برای انجام امور روز مره خود و شیوه زندگی خاص کویتی ها، کاهش تعداد اتباع خارجی را به امری ناممکن تبدیل کرده و تنها بر تعداد نیروهای کار خارجی مجرد که به دور از خانواده در کویت اقامت می کنند می افزاید که این خود نیز مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.
سیاست جدید دولت کویت دعوت به همکاری و اعطای روادید کار به اتباع خارجی دارای تخصص است و از این رو پزشکان، قضات و تخصص های کاری از محدودیت های جدید مستثنی شده اند.