سخنگوی کاخ سفید روسیه را به عدم پایبندی به تعهدات خود در قبال آتش بس 7 روزه سوریه متهم کرد و گفت که همین مسئله موجب توقف همکاری های میان دو کشور شده در حالی که آمریکا به همکاری های سوریه در این زمینه امید داشته است.

به گزارش مرورنیوز، جاش ارنست در کنفرانس خبری روز چهارشنبه درباره دیدار آینده سرگی لاوروف و جان کری در سوئیس و این که چه عاملی موجحب تغییر موضع امریکا و قطع همکاری ها با روسیه شد، افزود که دیدار سوئیس که قرار است روز شانزدهم ماه جاری برگزار شود یک دیدار دو جانبه میان وزرای خارجه دو کشور نخواهد بود بلکه دنباله دیداری است که حدود دو هفته پیش برخی از نمایندگان کشور های عضو گروه بین المللی حمایت از سوریه با یکدیگر داشته اند و لاوروف نیز در این دیدارها حضور خواهد داشت.

سخنگوی اوباما مدعی شد که آمریکا مدت ها است بر تلاش های چند جانبه برای کاهش خشونت در سوریه تاکید داشته و این تلاش ها را از طریق سازمان ملل و گروه بین المللی حمایت از سوریه دنبال کرده است.
ارنست افزود: کری در نظر دارد بعد از این دیدار به یک کشور دیگر اروپایی برود و این موضوع را با متحدین اروپایی خود نیز مورد بررسی قرار دهد.
وی این سفر ها را نیز نمونه دیگری از تلاش های آمریکا در جهت حل بحران سوریه از طریق دیپلماسی دانست و بار دیگر تکرار کرد که دلیل قطع همکاری های میان آمریکا و روسیه عدم پایبندی مسکو به تعهدات خود در قبال توافق آتش بس بوده است.
سخنگوی اوباما ادعا کرد، آمریکا از روسیه انتظار داشته است که در چهارچوب این توافق از نفوذ خود برای جلوگیری از خشونت های بیشتر علیه غیر نظامیان سوری استفاده کند و آمریکا نیز در عوض برای مقابله با گروه های تندرو در سوریه با مسکو همکاری کند اما قصور و کوتاهی مسکو در اجرای تعهدات خود سبب شده است که دو کشور به مرحله همکاری های مشترک در مبارزه با تندروها نرسند.
وی در نهایت با تاکید بر این که واشنگتن به همکاری های مسکو در جهت حل این بحران امید زیادی داشته است، گفت گرچه آمریکا در حال حاضر در صدد انجام گفت و گو های دو جانبه با روسیه نیست اما همچنان به تلاش های دیپلماتیک خود برای پایان بخشیدن به بحران سوریه ادامه خواهد داد و طبیعی است که روسیه نیز در این تلاش ها حضور خواهد داشت.