دفتر حیدر العبادی با صدور بیانیه‌ای و با رد سخنان مسئولان ترکیه درخصوص حضور نیروهای این کشور در عراق تاکید کرد که آنکارا باید نیروهایش را از عراق خارج کند.

 به گزارش مرورنیوز، به نقل از سایت شبکه خبری المنار، در بیانیه صادر شده از سوی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق آمده است: ترکیه چاره‌ای جز احترام به همسایه خود و خارج کردن نیروهایش از عراق و احترام به حاکمیت ملی این کشور ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پایان سال 2014 نشستی میان نخست وزیران ترکیه و عراق درخصوص آموزش برخی از نیروهای پلیس عراق درون خاک ترکیه بحث و تبادل نظر شد اما صحبتی درخصوص ورود نیروهای ترکیه به عراق صورت نگرفت به این معنی که آموزش دیدن نیروهای عراقی در ترکیه به هیچ عنوان به معنی موافقت با ورود نیروهای زمینی ترکیه به همراه تجهیزات نظامی‌شان بدون کسب اجازه از دولت عراق نیست.

در این بیانیه تاکید شده است: اگر درخواست آموزش در نظر رهبران ترکیه به معنی کسب اجازه برای ورود نیروهای نظامی به خاک یک کشور است، پس این بدان معناست که نیروهای اسرائیلی می‌توانند به راحتی وارد خاک ترکیه شوند چراکه یک توافق آموزشی دوجانبه در این خصوص میان ترکیه و اسرائیل وجود دارد.

در این بیانیه عنوان شده است: طرف ترکیه‌ای در آن نشست پیشنهاد داد که نیروهای ترکیه به عراق اعزام شوند اما با این پیشنهاد به شدت مخالفت شد چراکه عراق نیازی به نیروهای کشورهای همسایه ندارد و این مساله می‌تواند باب درگیری‌های منطقه‌ای را باز کند. این در حالی است که نیروهای ترکیه جزو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در عراق نیستند. هیچ نیروی خارجی با تجهیزات نظامی خود به جزء نیروهای ترکیه‌ای در خاک عراق وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: عراق از هیچ کشوری نخواسته که نیروهای نظامی جنگجوی خود را به این کشور بفرستد و هیچ موافقت کتبی و یا شفاهی برای ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق صادر نشده است.