رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد واشنگتن برای استقرار نیروهای روسی در اطراف حلب برای برقراری آرامش در منطقه و گذر امن کمک های انسانی را منوط به اقدام متقابل آمریکا کرد.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز پوتین پیشنهاد آمریکا برای استقرار نیروهای روسی در اطراف حلب را منوط به اقدام متقابل کرد

ولادیمیر پوتین گفت: همه (غربی ها) سعی می کنند، نشان دهند می خواهند ما را متقاعد کنند که ارسال کمک های انسانی به حلب ضروری است در حالیکه نیازی به چنین کاری نیست و روسیه می داند باید کاروان کمک های انسانی تشکیل داد و به این شهر روانه کرد. 

کاخ کرملین روز پنجشنبه به نقل از مصاحبه ولادیمیر پوتین با شبکه تلویزیونی تی.اف.یک فرانسه نوشت: برای رساندن کمک ها به حلب فقط یک جاده (کاستلو) وجود دارد که یک سوی آن جنگجویان و در سوی دیگر نیز واحدهای ارتش سوریه حضور دارند. 

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: ما از اقدام تحریک آمیز تروریست ها نیز خبر داریم که چندی پیش به کاروان سازمان ملل حمله کرده (20 کشته) و به گونه کامل می دانیم کدام گروه تروریستی مرتکب این اقدام شد.

وی در ادامه تاکید کرد: می گوئیم جنگجویان و ارتش سوریه از دو سوی جاده دور شوند و همه با این پیشنهاد موافقت می کنند و اسناد هم امضا می شود، اما هیچ اقدامی صورت نمی گیرد که یا نمی خواهند مردان مسلح را از محل عبور کمک های انسانی دور کنند یا قادر به انجام چنین کاری نیستند.

پوتین گفت: آنها این پیشنهاد عجیب را مطرح می کنند که ارتش روسیه در محل مستقر شود و امنیت را تامین کند که تاکید کردم در صورتی این خواسته را می پذیرم که آمریکا نیز چنین اقدامی انجام دهد، اما واشنگتن آن را رد کرد و اکنون هم نمی خواهند جنگجویان را از جاده دور کنند، بنا براین در شرایط کنونی چه باید کرد.

وی بیان کرد: در وضعیت موجود باید سطح اعتماد را افزایش داد و این واقعیت را درک کرد که تهدیدها مشترک هستند و تنها با همکاری یکدیگر می توان بر خطرها چیره شد.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که نمی دانم چرا کاربرد ساز و کار دمکراتیک برای حل مساله سوریه از طریق برگزاری همه پرسی برای آینده سیاسی دولت سوریه برای برخی غیرقابل قبول است؟ 

پوتین ادامه داد: اکنون نباید به بیان اظهارات سیاسی روی آورد، بلکه باید تلاش کرد تا راه خروج از بحران سوریه پیدا شود و از این رو ضرورت دارد، همگی برای حل سیاسی وضعیت کنونی متقاعد شوند.