یک منبع نظامی دیپلماتیک در مسکو فاش کرد که آمریکا و عربستان توافق کرده اند تا عناصر گروه تروریستی داعش بتوانند - پیش از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق- در سایه امنیت از این شهر خارج شده و به سوریه بروند.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز، این منبع در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه تصریح کرد: با توجه به تهیه مقدمات لازم برای اجرای عملیات آزادسازی شهر موصل، سازمانهای اطلاعات آمریکا و عربستان به توافقی دو جانبه دست یافتند. این توافق حاوی پیشنهاد به همه عناصر مسلح در شهر موصل برای خروج از این شهر با خانواده های خود در سایه امنیت است. همچنین بر اساس این توافق، بعد از آغاز یورش به این شهر، جنگنده های ائتلاف ساختمانهای خالی را در داخل شهر هدف قرار خواهد داد؛ ساختمانهایی که توافق با عناصر مسلح درباره بمباران آنها قبلا صورت گرفته است.

وی گفت: طرح آمریکا و عربستان شامل انتقال عناصر داعش از موصل به سوریه است و بیش از شش هزار نفر از عناصر این گروه از شهر موصل به مناطق شرقی سوریه منتقل خواهند شد تا در عملیات هجومی بزرگی با هدف تصرف دو شهر دیرالزور و تدمر شرکت داشته باشند.

این منبع فاش کرد: ریاست سازمان اطلاعات کل عربستان نقش میانجی و تضمین توافق با عناصر داعش را در خصوص خارج کردن آنها از شهر موصل برعهده گرفته است. عملیاتی با هدف مشابه در ماه ژوئن گذشته در جریان بازپس گیری شهر فلوجه عراق از داعش اجرا شد.

این منبع افزود: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا عملا تصمیم اجرای عملیات موصل در ماه اکتبر جاری را اتخاذ کرده است.

این منبع گفت: به احتمال زیاد انتقال تروریست ها از موصل به سوریه با هدف تضعیف اعتماد و اطمینان به دستاوردهای نیروی هوایی روسیه در نبرد با تروریسم در سوریه و کاستن از اهمیت این دستاوردها و تضعیف موقعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کنار کسب دستاوردهای سیاسی صورت خواهد