سرویس بین الملل- کارشناس امورغرب آسیا گفت: وزیران امورخارجه آمریکا و روسیه طی نشست هایی در ژنو بدور از سایر بازیگران در باره برقراری آتش بس در سوریه تصمیم گیری کردند که این اقدام آنان برای دستیابی به اهدافشان است.

حسن هانی زاده در گفت وگو با سرویس بین الملل مرور نیوز با اعلام این مطلب افزود: اینکه جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امورخارجه آمریکا و روسیه به دور از سایر بازیگران و کنشگران در ژنو بنشینند و در باره یک کشور مستقل تصمیم گیری کنند با قواعد بین المللی مغایرت دارد.

وی افزود: تصمیم گیرنده باید در چارچوب قوانین و قواعد بین المللی  عمل کند و توافق آتش بس در سوریه نوعی توافق دو بازیگر بین ا لمللی است که نیات و مقصودشان عملیات کردن طرح ها و اهداف خودشان است.

این کارشناس امور غرب آسیا ادامه داد: هر چند برقراری این آتش بس در ظاهر جنبه انسانی دارد اما در اصل هدف دو بازیگر یعنی روسیه و آمریکا این است که به مقاصد خود نزدیک شوند هر چند اهداف و منویات مسکو و واشنگتن با یکدیگر مغایرت دارد و در تضاد است.

حسن هانی زاده در بخش دیگری تصریح کرد: آمریکا پس ازشکست های سنگین گروه های تروریستی و موفقیت های ارتش سوریه ، محاصره کامل حلب و پیشروی نیروهای دولتی به سوی مرزهای ترکیه تلاش می کند به بازسازی تروریست ها بپردازد. در حالیکه بازیگران نیز باید در  تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند تا تضمین های آتش بس پایدار باشد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که باید منتظر بود که آمریکا سلاح بیشتری را در اختیار تروریست ها قرار دهد و مساله مهمتر دیگر اینکه این باید دید تکلیف تروریست ها در سوریه چه خواهد بود.آیا تسلیم می شوند، از سوریه خارج می شوند و یا به عنوان اهرم فشار در این کشور باقی خواهند ماند. این طرح یعنی تصمیم آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه یک طرح شیطانی است و آمریکا امیدوار است بتواند موازنه میدانی را به سوی گروه های تروریستی تغییر دهد اما مقامات دمشق باید نیک بدانند که حمله به تروریست ها و نابودی آنها باید ادامه یابد.