سرویس بین الملل- رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه نتایج نشست لوزان با حضور وزیران خارجه شماری از کشورهای تاثیر گذار در تحولات سوریه شنبه شب گذشته در لوزان سوئیس برگزار شده بود را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو پس از پایان نشست سوریه که با حضور وزرای امور خارجه ترکیه، روسیه، آمریکا، ایران، قطر، اردن، مصر و عراق در هتل بوریواژ لوزان سوئیس برگزار شد، با اشاره به اظهاراتش در این نشست مبنی بر برقراری آتش بس و راه اندازی یک کاروان بین المللی برای رساندن کمک های انسان دوستانه به شهر حلب سوریه، گفت: با توجه به اینکه در این نشست گروه حامیان بین المللی سوریه حضور نداشتند، هیچ قطعنامه ای صادر نشد و طبعا در آن نگرش های مختلفی می تواند وجود داشته باشد.

وی گفت: در این اجلاس به نمایندگی از طرف ترکیه نظر خود را در زمینه برقراری آتش بس به ویژه در باره با گام هایی که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای مساله سوریه باید برداشته شود به صورت آشکار بیان کردیم. قبل از هر چیز لازم است تا بمباران ها متوقف شود و به تمامی اشکال تهاجم و به صورتی حقیقی به همه درگیری ها به سرعت پایان داده شود.

چاووش اوغلو با تاکید بر ضرورت ارسال کمک های بین المللی به شهر حلب بدون فوت وقت، اظهار داشت: نباید در هنگام رساندن این کمک ها تبعیضی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ترکیه در این زمینه پیشنهادی دارد، افزود: یک کاروان کمک رسانی بین المللی باید تشکیل شود. به این ترتیب که کشورهای مختلف با پرچم ها و تریلر های خود اقدام به ارسال این کمک ها کنند. این اقدام هم می تواند اقدامی سمبیلک باشد و هم می تواند مانع از بروز مداخله علیه کاروان شود.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه مذاکرات سیاسی باید آغاز شود، گفت: امروز تمامی طرف ها روی این موضوع که باید مذاکرات سیاسی در این کشور آغاز شود، هرچند اجرای آن دشوار است، متفق بودند. به هر صورت نمایندگان رژیم و مخالفان پشت میز مذاکره بنشینند و خواست و افکار خود در باره آینده سوریه را بررسی کنند. مخالفان چشم انداز خود در باره کشورشان را با ما و تمام دنیا در میان گذاشتند و خودشان را اثبات کردند. رژیم نیز باید همین گونه رفتار کند.

وی با بیان این که ترکیه خواهان توقف درگیری ها برای رساندن کمک های بشردوستانه است، گفت: حلب باید هر چه زودتر از وجود تروریست های النصره پاکسازی شود. به ویژه در این منطقه نیروهای مخالفان از این گروه فاصله بگیرند. نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شد، از جمله اول النصره از این منطقه برود سپس آتش بس برقرار شود یا اول آتش بس برقرار بشود که نیروهای مخالفان از النصره فاصله بگیرند و این گروه از حلب خارج شود. 

او در پایان گفت: مذاکرات طولانی در این زمینه انجام شد و در روز های آینده کارشناسان در باره راه های رساندن کمک های بشردوستانه دور هم خواهند آمد. همچنین مذاکرات برای دستیابی به راه های برقراری آتش بس ادامه خواهد داشت.