فضای ناآرام سیاسی در سودان جنوبی با افزایش اختلافات سیاسی میان «سالوا کر» رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماچار رهبر شورشیان این کشور در حالی شدت و تداوم یافته است که درگیری های نظامی در مناطق گوناگون سودان جنوبی افزایش یافته است.

به گزاش مرورنیوز به نقل از شبکه یورونیوز، در روزهای اخیر حملات مسلحانه نیروهای «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی در راه های مواصلاتی و راهبردی شهر «یی» در جنوب غربی سودان جنوبی بیش از 55 کشته و زخمی برجای گذاشته است.
در تازه ترین حمله نیروهای «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور به چهار خودروی حامل شهروندان این منطقه، موجب کشته شدن 25 غیرنظامی شد.
مقام های دولتی سودان جنوبی ضمن تایید تعداد کشته شدگان این حمله مسلحانه، بر ضرورت توقف درگیری ها و کشتار غیرنظامیان تاکید کردند.
سالوا کر رئیس جمهوری سودان جنوبی اخیرا تاکید کرده است: ماچار باید ضمن احترام به وضعیت سیاسی موجود در کشور، از دولت انتقالی و نیز روند اجرایی شدن توافق صلح حمایت کند.
کر تاکید کرده است: ماچار باید از «تابان دنگ گای» معاول اول رئیس جمهوری کشور حمایت کند تا امنیت و ثبات به منطقه بازگردد.
رئیس جمهوری سودان تصریح کرده است: ماچار حق بازگشت به کشور جز به عنوان شهروند عادی را ندارد و او باید به قوانین جاری سودان جنوبی احترام بگذارد.
سالوا کر در ادامه بر عزم دولت سودان جنوبی برای توقف خشونت های مسلحانه و برقراری امنیت و ثبات در همه مناطق این کشور تاکید کرد.
این در حالی است که «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور در بیانیه ای، هواداران خود را به جنگ نظامی با دولت «سالوا کر» رئیس جمهوری کنونی این کشور، فراخواند.
در همین خصوص، معاون جدید رئیس جمهوری سودان جنوبی پیشتر هشدار داده بود که ریک ماچار سلف و دوست سابق وی باید از سیاست کنار بماند تا صلح به کشور بازگردد.
«تابان دنگ گای» سیاستمدار مقتدر سودان جنوبی و از قبیله «نور» قبل از اینکه به عنوان معاون اول رئیس جمهوری این کشور منصوب شود، متحد وفادار و دوست ماچار بود.
در روزهای اخیر نیروهای وابسته به 'ریک ماچار' رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور با حملات مسلحانه خود، راه های مواصلاتی و راهبردی منتهی به استان 'رود یی' و برخی دیگر از مناطق شهر مرزی 'کایا' در 78 کیلومتری جنوب شرق شهر 'یی' و در نزدیکی مرز اوگاندا و کنگو را به تصرف خود درآوردند.
فضای ناآرام و پرتنش سیاسی در کشور آفریقایی سودان جنوبی پس از سخنان اخیر ماچار رهبر شورشیان این کشور مبنی بر مقابله نظامی با دولت سالوا کی یر رئیس جمهوری کنونی سودان جنوبی، تشدید شده است.
ریک ماچار چند ماه پیش از انتصاب مجدد خود به معاونت رئیس جمهوری این کشور علیه حکومت سالواکر دست به شورش زد.
این در حالی است که درگیری های سنگین میان دو طرف، تلفات انسانی زیادی در پی داشته است و بیشتر آنان افراد غیرنظامی ساکن شهرهای محل درگیری بودند.
با اینکه میانجیگری های داخلی و خارجی زیادی میان دو طرف صورت گرفت اما ریشه اختلاف ها میان آنها عمیق بود و میانجیگری ها راه به جایی نبرد. 
رقابت دو قبیله اصلی در سودان جنوبی، جرقه اصلی آتش نبردها در این کشور محسوب می شود. سالواکر رئیس جمهوری سودان جنوبی وابسته به قبیله «دنکا» و ماچار رهبر شورشیان وابسته به قبیله «نویر» است.
بر اساس اعلام ناظران منطقه ای، تشدید فضای ناآرام سیاسی و خشونت های مسلحانه در این کشور آفریقایی می تواند موجب افزایش میزان تلفات انسانی و وقوع فجایع بیشتر شود.