وزیر برنامه ریزی پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش از ابراز علاقه مندی و تمایل کشورهای همسایه و منطقه از جمله ایران برای مشارکت در طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان(CPEC) استقبال می کند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از رادیو دولتی پاکستان، 'احسن اقبال' گفته است که ایران، افغانستان و برخی کشورهای منطقه نسبت به مشارکت در این طرح بزرگ اقتصادی ابراز تمایل کرده اند و پاکستان نیز از آن استقبال می کند.
این وزیر پاکستانی تاکید کرد که طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان، فایده های زیادی برای کل منطقه خواهد داشت و فواید و امتیازهای آن صرفا محدود به پاکستان و چین نخواهد بود.
پاکستان که برای احداث و تکمیل طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان در حال انجام تلاش های زیادی است و سعی می کند با جلب توجه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود به این طرح اقتصادی بزرگ، آینده روشن تری را برای آن رقم بزند، توجه ویژه ای به ایران برای پیوستن به این طرح دارد.
با توجه به شرایط جدید ایران در دوران پساتحریم و برخورداری این کشور از پتانسیل های عظیم تجاری، اقتصادی و انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک این کشور، پیوستن ایران به بزرگ ترین طرح همکاری اقتصادی میان چین و پاکستان، می تواند افقی به مراتب روشن تر و موفق تر پیش روی این طرح کلان 50 میلیارد دلاری قرار دهد.
درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.
این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش حدود 50 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.