سی ان ان، خبرگزاری فرانسه، شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن، شبکه خبری اسکای نیوز و شبکه خبری فرانس 24 از جمله رسانه هایی هستند که هریک از زاویه ای به پوشش و تحلیل عملیات آزاد سازی موصل پرداختند.

به گزارش مرورنیوز، شبکه تلویزیونی سی ان ان نخستین رسانه ای بود که امروز ( دوشنبه) عملیات آزاد سازی موصل را از نگاه خود، پوشش داد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان امروز /دوشنبه/ بیشترین حجم بخش اخبار بامدادی خود را به پوشش خبری عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق اختصاص داد. 
'نیک پتن والش' خبرنگار این شبکه مستقر در جبهه های جنگی در نزدیکی شهر موصل به طور مستقیم اقدام به دریافت آخرین اخبار از تحولات منطقه کرد.
این رسانه آمریکایی گزارش داد: در حال حاضر موصل به صحنه نبرد نظامی ارتش عراق با داعش تبدیل شده است.
سی ان ان تصریح کرد: موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق که دارای مهم ترین میدان های نفتی در نزدیکی ترکیه است، آخرین موقعیت نظامی داعش در عراق است که با حضور نیروهای ارتش این کشور و حملات هوایی در حال بازپس گیری است.
این رسانه آمریکایی یادآور شده است: آزادسازی موصل که در سال 2014 میلادی به اشغال داعش درآمد، با ائتلافی متشکل از 33هزار نیرو در شمال عراق و با صدور فرمان 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق آغاز شده است.
'ریک فرانکونا' سرهنگ بازنشسته و تحلیلگر مسائل نظامی سی ان ان درمورد عملیات آزاد سازی شهر موصل گفت: آنچه که ما با نزدیک شدن نیروهای عراقی به موصل شاهد آن هستیم و از سوی دیگر در سوریه می بینیم، قلمرو خلافت (گروه تروریستی – تکفیری) داعش در حال تقلیل رفتن است.
فرانکونا افزود: آنها (گروه تروریستی داعش) می دانند که در آخرین نبرد موصل، تعداد زیادی از آنها به هلاکت خواهند رسید، این آخرین مقاومت بزرگ آنها در عراق خواهد بود.
از سوی دیگر، 'فواض جرجس' از مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) در آستانه عملیات آزادی سازی شهر موصل عراق به شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت: قلمرو داعش به زودی از هم می پاشد.
شبکه تلویزیونی 'فرانس 24' نیز امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد: حمایت مالی و مستشاری ایران از نیروهای عراقی، عاملی مهم در عملیات آزادسازی موصل است.
این گزارش می افزاید: در این عملیات، نیروی هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش و نیز هفت هزار و 500نیروی ویژه آمریکا حضور دارند.
فرانس 24 افزود: حملات هوایی فرانسه به مواضع داعش در عراق از ناو هواپیمابر شارل دوگل در دریای مدیترانه نیز که در گذشته صورت گرفته بود، نشان از حضور نظامی فرانسه در این عملیات است.
این شبکه فرانسوی با اشاره به افزایش آتش توپخانه ای ترکیه علیه مواضع داعش در عراق، اضافه کرد: هنوز مشخص نیست آیا ترکیه در این عملیات شرکت می کند یا خیر؟
شبکه تلویزیونی 'ان.اچ.کی' ژاپن نیز امروز (دوشنبه ) با پوشش ویژه تحولات مربوط به عملیات آزادسازی موصل، گزارش داد که با آزادی این شهر، تروریستهای داعش متحمل شکست سنگینی خواهند شد.
ان.اچ.کی ژاپن افزود: در حال حاضر نیروهای ارتش عراق در جنگی تمام عیار با داعش در شهر راهبردی موصل قرار دارند.
تلویزیون ژاپن اضافه کرد: موصل به عنوان یک شهر مهم و راهبردی در شمال عراق اکنون در آستانه آزادی قرار گرفته و تروریست های داعش با از دست دادن این منطقه حساس، شکست بزرگی را متحمل خواهند شد.
خبرگزاری فرانسه دیگر رسانه مهم خبری بود که در گزارش خود و با اشاره به حضور ائتلاف بین المللی که در عملیات آزاد سازی موصل از وجود تروریست های داعش مشارکت دارد، اعلام کرد که بازپس گیری این شهر احتمالا چند هفته طول می کشد.
برپایه این گزارش، سازمان ملل از سرنوشت بیش از یک میلیون ساکن این شهر که آخرین مواضع تروریست های داعش در عراق است، اظهار نگرانی کرده است.
شبکه خبری اسکای نیوز دیگر رسانه مطرح جهان هم با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی موصل از سوی ارتش عراق و احتمال حضور ترکیه در این عملیات، در گزارش امروز (دوشنبه) خود تاکید کرد: ارتش ترکیه در دو شهرک شرناک و سلوبی نزدیک مرزهای عراق مستقر شده و مواضعش را تقویت کرده است.
ارتش ترکیه در همین حال ادعا کرد که نیمی از نیروهای کرد عراقی که توسط ترکیه در پادگان بعشیقه در شمال عراق آموش دیده اند و تعدادشان به 3 هزار نیرو می رسد در عملیات آزادسازی موصل شرکت کرده اند.
برپایه این گزارش، ترکیه در خصوص حضور نیروهایش در خاک عراق و پادگان بعشیقه با عراق و طرف هایی که در عملیات موصل مشارکت دارند، اختلاف دارد.