وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد نیروهای عراقی در روز نخست عملیات آزادسازی شهر موصل از برنامه خود جلو‌تر بوده‌اند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای عراقی در روز نخست عملیات آزادسازی شهر موصل از برنامه خود جلو‌تر بوده‌اند.

پنتاگون می‌گوید که این نیرو‌ها توانسته‌اند به تمام اهداف خود دست یابند.

نیروهای عراقی شامل یک‌صد هزار سرباز و پیشمرگه‌های کرد از بامداد روز دوشنبه عملیات بزرگی را از زمان سقوط صدام برای بازپس‌گیری دومین شهر بزرگ عراق از دست گروه تروریستی داعش آغاز کردند. انتظار می‌رود این عملیات چند هفته طول بکشد.

«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در یک نشست خبری همچنین هرگونه نقش نیروهای نظامی ایالات متحده در بازپس‌گیری موصل را رد کرد و گفت که مستشاران آمریکایی در پشت خط مقدم جبهه قرار دارند و به عنوان مشاور از نیروهای عراقی حمایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها بار دیگر نقش مشاور را خواهند داشت، نقش حامی برای نیروهای عراقی... هیچ یک از نیروهای آمریکایی در هیچ نقطه‌ای نزدیک به خطوط مقدم جبهه نیستند.»

پیشتر یک فرمانده ارشد عراقی گفته بود که عملیات موصل از دست داعش «خیلی خوب» پیش می‌رود و همزمان ارتش و پیشمرگه‌های کرد از آزاد شدن چندین روستای اطراف این شهر خبر دادند.

ژنرال «طالب الشقاطی» فرمانده عملیات مشترک نظامی موصل، روز دوشنبه عنوان کرد، حرکت نیروهای نظامی طبق برنامه پیش می‌رود. وی جزئیات بیشتری در زمینه پیشرفت‌ها ارائه نکرد.

این فرمانده ارتش عراق از نقش «بسیار مهم» نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در انجام حملات هوایی و تبادل اطلاعات قدردانی کرد. وی مدعی شد که برخی از عناصر داعش همراه خانواده‌های‌شان از شهر موصل به سوریه گریخته‌اند.