در شرایطی که گمان می رود روابط چین و فیلیپین با سفر «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری جدید این کشور به پکن در حال بهبود است، اما شواهد و برخی اظهارنظرها بیانگر موضوع دیگری است و خلاف چنین تصوری را نشان می دهد.

به گزارش مرورنیوز، رئیس جمهوری فیلیپین در شرایطی سفر رسمی خود را از روز چهارشنبه (فردا) به چین آغاز می کند که اصلی ترین اختلاف میان دو کشور در مورد رای دیوان لاهه در ارتباط با دریای جنوبی همچنان به صورت لاینحل باقی مانده است.
چین به شدت تلاش کرده تا در روزهای گذشته از مقام ها گرفته تا رسانه های این کشور را به شکلی یکپارچه در جهت بهبود روابط دو کشور هماهنگ کند و در این زمینه افکار عمومی را قانع نماید که منازعات در حال حل شدن است.
این در حالی است که اظهار نظرهای رئیس جمهوری فیلیپین مبنی بر اینکه این کشور دیگر رزمایشی با آمریکا برگزار نخواهد کرد، بازتاب گسترده ای هم در رسانه های چین داشت.
اما تازه ترین اظهار نظر «دوترته»، همه گمانه زنی ها و تحلیل ها را بر هم زده است و نشان می دهد اختلافات دوجانبه پکن و مانیل درباره دریای جنوبی به این سادگی ها برطرف نخواهد شد.
او قبل از ورود به چین گفت که در مورد دیوان لاهه و رایی که دیوان در خصوص شکایت مانیل منتشر کرده است، با مقام های پکن گفت وگو خواهد کرد اگرچه مایل به گسترش همکاری با این کشور نیز هست.
فیلیپین در سال 2013 میلادی به دیوان لاهه شکایت کرد و به دنبال آن امسال رای دیوان بر ضد چین منتشر شد و این رای تاکید می کند که اسناد پکن مبنی بر مالکیت بر بیشترین مناطق دریای جنوبی قابل قبول نیست.
چین هم اعلام کرد که به طور کلی صلاحیت این دادگاه را برای رسیدگی به این منازعات قبول ندارد و اجازه نمی دهد این رای به نتیجه برسد.
اگرچه «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین در سفر خود به چین فرصت خوبی به پکن داده است تا راه برای حل اختلافات و کاستن از تنش ها باز شود، اما او به این نکته نیز تاکید کرده که موضوع حق حاکمیت این کشور هم بر دریای جنوبی مسئله ای است که باید مد نظر قرار گیرد.
او که به تندگویی هایش بخصوص درباره مقام های آمریکایی شهرت دارد و حدود چهار ماه پیش هدایت این کشور را در اختیار گرفت، به طور حتم در چین از رای دیوان لاهه که به نفع مانیل صادر شده است، دفاع خواهد کرد و همین موضوع می تواند این سفر را به نوعی به چالش بکشاند اما بر اساس روحیه ای که مقام های چین دارند، احتمال می رود که پکن تلاش کند تا مذاکرات با مانیل برای برطرف کردن این منازعات ادامه یابد.
چین در عین حال امیدوار است که این منازعات مستقیما میان دو کشور حل و فصل شود و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین از قبل به آمریکا تاکید کرده بود پکن فقط با کشورهایی که به طور مستقیم به دریای جنوبی مرتبط هستند مذاکره می کند و با دیگر کشورها گفت و گویی نخواهد داشت.
به هر صورت رئیس جمهوری فیلیپین گفته است مساله حق حاکمیت این کشور جای چانه زنی دارد و باید درباره رای دیوان لاهه که موضوع مورد توجه مردم این کشور نیز هست با پکن گفت و گو شود.
اظهارات «دوترته» درباره دیوان لاهه برای چین که پیشتر اعلام کرده بود به دنبال گسترش روابط مشارکتی با مانیل است، گران تمام خواهد شد و همین موضوع ممکن است کل سفر وی به چین و موفقیت آن را در پرده ای از ابهام قرار دهد.
احتمالا باید به همین دلایل باشد که برخی رسانه های شرق آسیا اعلام کرده اند: «شاید رئیس جمهوری جدید بازی تازه ای را با دو قدرت چین و آمریکا آغاز کرده است.»