سرویس بین الملل- یک مقام ارشد عراقی آخرین تحولات در زمینه عملیات گسترده آزادسازی شهر موصل را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از السومریه نیوز، نیروی هوایی ارتش عراق صبح امروز مواضع گروه تروریستی داعش را در مناطق مختلف موصل هدف بمباران های شدید خود قرار دادند.
این شبکه خبری  همچنین از به هلاکت رسیدن شمار زیادی از تروریست های داعش در جریان گلوله باران مقر تروریست ها در موصل خبر داد.
در همین حال صباح نعمان سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق به شبکه خبری العالم گفت: همه نیروهای شرکت کننده در عملیات آزاد سازی موصل بر اساس نقشۀ تعیین شده توسط فرماندهی مشترک عملیات، در مناطقی که برای آن ها در نظر گرفته شده، مستقر شده اند.

سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: در این عملیات، تعداد بیشتری از نیروهای جنگی به کار گرفته شده اند و سلاح های متفاوتی استفاده خواهند شد که برخی از این سلاح ها به تازگی وارد عراق شده اند.

نعمان با بیان این که انتظار می رود 3500 داعشی در موصل باشند، خاطر نشان کرد: انتظار می رود همزمان با آغاز عملیات و در نخستین حمله، خط مقدم داعش را بشکنیم. همچنین، پیش بینی می شود که در این حمله، نیمی از داعشی ها کشته شوند. مساله این است که ارادۀ داعشی ها برای جنگ متزلزل شده است و در میان آنان اختلاف و دودستگی پدید آمده است. از سوی دیگر، انتظار می رود در مرکز موصل نیز تغییراتی حاصل شود؛ زیرا که احتمال دارد شهروندان موصلی، از داخل به کمک نیروهای عراقی بشتابند و این مساله، وضع داعشی ها را از درون نیز متزلزل کند.

وی با بیان این که دست داعش برای نیروهای عراقی رو شده است، خاطرنشان کرد: شیوۀ جنگی داعش برای ما شناخته شده است؛ زیرا داعش بارها از همین شیوه استفاده کرده و در این جنگ داعش نیز به همان شیوه متوسل خواهد شد. اما مساله ای که در این جا تازگی دارد، آن است که همه خطوط پشتیبانی و حمایت لجستیک از داعش به کنترل نیروهای عراقی در آمده و این راه های ارتباطی قطع شده اند. همه محورهای منتهی به موصل، به دست عراقی ها افتاده است به این ترتیب، داعشی ها دو عنصر سرعت عمل و پایداری را از دست خواهند داد.

نعمان دربارۀ ابوبکر بغدادی نیز گفت: ابوبکر بغدادی و سرکرده های داعش موصل را ترک کرده اند و در حال حاضر، مخلوطی از تروریست ها یمحلی و بیگانگان در این شهر مانده اند.

وی افزود: بر اساس گزارش های رسیده به سازمان مبارزه با تروریسم، میزان اختلافات و دودستگی ها میان جنگ جویان محلی و بیگانه در موصل، روز به روز بیشتر می شود و انتظار می رود در نخستین حمله به موصل، جنگ جویان محلی، سلاح خود را زمین بگذارند و به غیرنظامیان بپیوندند.

صباح نعمان همچنین گفت: مصمم هستیم که گروه تروریستی داعش را در موصل نابود کنیم و راه گسترش فعالیت هایش را به مناطق دیگر ببندیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی موصل، وجود مناطق بیابانی، و پستی و بلندی های نزدیک این شهر امکان فرار برخی از عناصر داعش وجود دارد. ما حلقه محاصره موصل را تکمیل کرده ایم و اگر عوامل داعش بخواهند فرار کنند، جنگنده های عراق و ائتلاف بین المللی آنها را بمباران خواهند کرد. هواپیماهای شناسائی نیز 24 ساعته بر فراز موصل پرواز می کنند و تصاویر و فیلم هایی از تحرکات و محل استقرار تروریست های داعشی برای ما تهیه و ارسال می کنند.

سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق از احتمال دست زدن داعش به جنایات فجیع در موصل خبر داد و گفت: "مأموریت ارتش عراق آسان نیست. تروریست های داعشی تحت محاصره هستند و چاره ای بجز جنگیدن و مرگ یا تسلیم شدن ندارند. ما پیش بینی می کنیم که تروریست های داعشی خصوصاً تروریست های خارجی که نتوانسته اند از موصل فرار کنند، یا کشته شوند یا تسلیم.

نعمان افزود: مسیرهای پشتیبانی داعش بین رقه و موصل مسدود شده است و جنگنده های عراق و ائتلاف هر روز کاروان خودروهای این گروه را بین این دو شهر بمباران می کنند. جنگ آسان نخواهد بود، اما غیرممکن است که این تروریست ها بتوانند در برابر نیروهای ارتشی ایستادگی کنند.