هیأت بازرسی داخلی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که وزیر سابق این وزارتخانه و رئیس کنونی آموزش و پرورش ولایت کابل در سه مورد حدود ۳۸۵ هزار دلار (۲۵ میلیون افغانی) اختلاس کرده‌اند.

به گزارش مرورنیوز، «فاروق وردک» وزیر سابق آموزش و پرورش همچنین «محمد سعید منصور» رئیس کنونی آموزش و پرورش ولایت کابل حدود 385 هزار دلار اختلاس کرده‌اند.

بر اساس گزارش 51 صفحه‌ای هیأت بازرسی داخلی وزارت آموزش و پرورش افغانستان، 119 قرارداد ساختمان‌های اجاره‌ شده برای مدارس و 10 قرارداد ساخت همچنین 7 قرار داد تهیه و تدارکات وسایل این مدارس به طور نمونه بررسی شدند.

هیأت بازرسی داخلی گفته است که تنها در جشن نوروز سال 1393 حدود 139 هزار دلار توسط فاروق وردک اختلاس صورت گرفته است.

این در حالی است که محمد سعید منصور رئیس آموزش و پرورش کابل نیز به گفته هیأت بررسی، حدود 171 هزار دلار در جشن نوروز اختلاس کرده است.

همچنین ریاست آموزش و پرورش افغانستان در سه قرارداد با شرکت های تدارکاتی «افغان کیپتل» و «پاور پوینت» که وجود خارجی نداشت، 123 هزار دلار اختلاس شده است.

همچنین بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده حدود 69 هزار دلار نیز به بهانه خرید رایانه و چاپگر نیز توسط رئیس آموزش و پرورش کابل و همدستانش اختلاس شده است.

مدارک نشان می‌دهند که برخی از این قراردادها نیز با شرکت‌های «النوید»، «ویندوز» و «دبی آسیا» بسته شده است که وجود خارجی نداشته‌اند.

فاروق وردک وزیر سابق آموزش و پرورش به سلام‌وطندار در این باره گفته است که در زمان وزارت او، کمیسیونی متشکل از 20 نفر برای برگزاری جشن نوروز تعیین شد، اما این کمیسیون بودجه‌ جدا برای این کار اختصاص نداد و همۀ اداره‌ها از بودجه‌ی که خودشان داشتند در این مراسم استفاده کردند.

افغانستان در گذشته جزء سه کشور نخست از لحاظ فساد اداری اعلام شده است.