یک رسانه افغان نوشت: برای سال های متمادی در گذشته استان هلمند در مدار توجه نظامیان غربی در افغانستان قرار داشته، اما حضور آنان نه تنها امنیت را بهتر نساخته است، بلکه بر عکس بی ثباتی را در این استان عمیق تر کرد.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه «ماندگار» در شماره روز چهارشنبه خود افزود که تشدید درگیری ها در هلمند جان صدها تن را گرفته و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرده و مردم، خودشان را به شهر محاصره شده «لشکرگاه» رسانده اند و ادامه این وضعیت و محاصره شدن شهر لشکرگاه مرکز هلمند و خطر سقوط آن به دست طالبان، از یک فاجعه انسانی خبر می دهد.
این روزنامه وضعیت یکی از آسیب دیدگان جنگ در هلمند را به تصویر کشیده و نوشته است که «بسم الله» که پدر هشت طفل است و فاطمه دخترش را در آغوش دارد در بیمارستان اورژانس لشکرگاه که توسط ایتالیایی ها اداره می شود، می گوید که خانه من در خط مقدم جنگ قرار داشت و با اصابت راکت تمامی اموال و دارائی هایم را از دست دادم و فاطمه دختر سه ساله ام نیز در جنگ زخمی شده است.
ماندگار افزوده است که بخش جراحی این مرکز درمانی در ماه گذشته حدود 216 زخمی را در این استان مداوا کرده و بیشتر این مجروحان در طی دو هفته اخیر به این بیمارستان مراجعه کرده اند که بیشترین شمار زخمی ها را نسبت به هر زمان دیگری تشکیل می دهند.

** 5 هزار نفر در هلمند آواره شدند
این روزنامه در ادامه گزارش خود به نقل از «ویسنا نوستورویک» هماهنگ کننده بخش فوریت های پزشکی بیمارستان هلمند نوشته است که اکثر بستری شدگان این بیمارستان بر اثر ترکش انفجار مین یا گلوله های سنگین زخمی شده اند و شماری از بستری شدگان، بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده اند و اغلب زخمی ها را کودکان تشکیل می دهند.
ماندگار نوشته است که بسیاری از مناطق هلمند که زمانی از امنیت برخوردار بود، اینک امن نیست و آوارگان در خانه های گلی مردم دیگر سکونت گزیده اند و گاه در بعضی از منازل دهها تن زیر یک سقف زندگی می کنند.
حدود پنج هزار خانواده به علت تشدید خشونت ها در هلمند آواره شد و خودشان را به لشکرگاه مرکز این استان رسانده اند.
**جنگ در هلمند نشان از شکست آمریکا است
این رسانه افغان در گزارش خود با میان تیتر «جنگ در هلمند نشان از شکست آمریکا است» نوشت که هلمند که آمیزه ای از دشت و کوه است و رودخانه هم از وسط آن عبور می کند، قلب چندین میلیارد دلار تجارت تریاک است، مدتی طولانی است که تریاک این استان تامین کننده مالی طالبان و یکی از راه های امن انتقال مواد مخدر برای شورشیان به ان طرف مرزهای افغانستان، مانند پاکستان و ایران است.
ماندگار افزوده است: شماری از ناظران می گویند اینکه صدها جنگجوی وابسته به طالبان بخش هایی از این استان راهبردی را از هزاران سربازان افغان که توسط غربی ها آموزش دیده و هنوز هم به غرب وابسته اند، پس گرفته اند، نشان دهنده شکست عملیات نظامی آمریکا در افغانستان است.
به نوشته این روزنامه، «استیفن گری» نویسنده کتاب عملیات «مارگزیدگی» درباره حضور نظامی غرب در استان هلمند، معتقد است که سقوط بخش هایی از هلمند شکست نظامی نیست، بلکه یک شکست سیاسی است.
به گفته گری، ما با شکست در هلمند و عدم درک غرب از این استان قبیله ای، مبارزه نظامی را با طرف، به اشتباه پایان یافته اعلام کردیم و به خاطر بعضی منافع، خود را در برابر مردم عادی هلمند تحقیر کردیم.
ماندگار افزوده است که در کنار افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان، فساد اداری و سقوط سریع شهرستان ها در هلمند، نگرانی هائی را نسبت به ظرفیت نیروهای امنیتی افغانستان به وجود آورده و وجود سربازان خیالی که اصلا حضور فیزیکی ندارند و فرماندهان آنان، پول های هنگفتی را به اسم این سربازان به جیب می زدند، یکی دیگر از نگرانی ها در هلمند است.
این روزنامه افغان، یکی دیگر از نگرانی ها را خبرهای منتشر شده در باره فروش مهمات به طالبان دانسته و احتمال داده است که دولت تدبیری اتخاذ کند که ارسال و تحویل مهمات و سلاح به نظامیان، پس از مصرف مهمات قبلی به آنان، صورت گیرد.

**سقوط لشکرگاه بی اهمیت است
ماندگار نوشته است: «حیات الله حیات» استاندار هلمند از هراس سقوط لشکرگاه به دست طالبان، تلاش کرده تا سقوط هلمند به ویژه لشکرگاه را بی اهمیت جلوه دهد و صدها نیروی نظامی را به بهانه عقب نشینی تاکتیکی از شهرستان های دور دست هلمند فراخوانده و آنان را به اطراف شهر لشکرگاه منتقل کرده است و نیروهای امریکایی، نظامیان افغان را در این استان، پشتیبانی هوایی می کنند.
به نوشته این روزنامه، اما هیچ چیز در این شهر پوشیده نیست و حیات الله حیات چندین درخواست از سوی شماری از فعالان مدنی در هلمند دریافت کرده که از وی خواسته شده در صورت نزدیک شدن طالبان به این شهر، دست به خروج اضطراری از این شهر بزند و به کمپ «شورابک» برود؛ کمپی که یکی از مراکز مجهز نظامی در هلمند به شمار می رود.

**ادارات دولتی در هلمند از طالبان دستور می گیرند
روزنامه ماندگار افغانستان نوشته است: در حالی که درگیری ها در هلمند افزایش یافته، در این اواخر طالبان به شبکه های مخابراتی خصوصی دستور داده که برای جلوگیری از جاسوسی در مواضع شورشیان فعالیت هایشان را در هلمند تعطیل کنند.
این روزنامه به نقل از «حمیدالله» یکی از آوارگان جنگ هلمند افزوده است که اینک بیشتر مناطقی که در کنترل طالبان قرار دارد، امن است و اقوام و خویشاوندان این آواره که در شهرستان «ناوه» زند گی می کنند، گفته اند که آنجا نه جنگ و درگیری است و نه دزدی و کسی هم از شما درخواست رشوه نمی کند.