سرویس بین الملل- کارشناس امور غرب آسیا گفت: سعودی ها با توجه به شکست های سیاسی خود در سوریه، عراق و یمن درصدد یارگیری علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 دکتر حسن هانی زاده در گفت وگو با خبرنگار بین الملل مرور نیوز در پاسخ به این سوال که سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان به عربستان را چگونه ارزیابی می کند؟ گفت: با توجه به شکست های سیاسی و امنیتی عربستان در سوریه، عراق و یمن و همچنین بروز  اختلافات شدید میان ریاض و قاهره، سعودی ها در صدد یارگیری جدید در منطقه هستند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود:سفر اخیر وزیر خارجه ترکیه به ریاض و دیدار عبدالله عبدالله با مقامات عربستان نشان می دهد که سعودی ها به دنبال جبهه جدید منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. آنها همچنین از تشدید اختلافات با مصر به شدت نگران هستند زیرا می دانند که در این صورت بخش مهمی از حوزه عربی خود را نیز از دست خواهند داد.
دکتر هانی زاده ادامه داد: به همین دلیل سعودی ها در صدد یارگیری و تشکیل بلوک جدیدی متشکل از پاکستان، ترکیه، افغانستان و شورای همکاری خلیج فارس هستند تا بتوانند طیف جدیدی علیه امنیت ایران و مصر ایجاد کنند.
وی در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که عربستان تلاش دارد تا ترکیه و افغانستان را هم به عنوان دو کشور ناظر در شورای همکاری خلیج فارس وارد کند.