ائتلاف ملی عراق با دخالت های ترکیه و دیگر کشورهای خارجی در امور عراق مخالفت کرد و تاکید نمود که عملیات آزاد سازی موصل از چنگ تروریست های داعش در صلاحیت نیروهای عراقی است و هیچ طرف خارجی حق دخالت در آن را ندارد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، در نشست سیاسی ائتلاف ملی عراق که در دفتر عمار الحکیم شب گذشته (سه شنبه) در بغداد برگزار شد، محورهای عملیات آزادسازی استان نینوا و مرکز آن موصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست پیروزی نیروهای عراقی در مرحله اول عملیات و آزادسازی صدها کیلومتر در اطراف موصل در روز اول عملیات مورد تقدیر قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این نشست خواستار خروج نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه در شمال شرق موصل در شمال عراق شدند و از ترکیه خواستند تا به حسن همجواری احترام بگذارد.

در این نشست همچنین درباره سند آشتی ملی بین تشکل های عراقی و شیوه پیگیری آن بحث و تبادل نظر شد.

ائتلاف ملی عراق همان ائتلاف سیاسی بزرگ در مجلس این کشور است که 185 کرسی در آن دارد.

پارلمان عراق دارای 328 کرسی نمایندگی است.

ابراهیم الجعفری در 24 اگوست 2009 از تشکیل ائتلاف ملی که بیشتر اعضای آن از شیعیان هستند، خبر داد.

احزاب تشکیل دهنده ائتلاف ملی در پارلمان عراق حزب الدعوه با نام تشکل دولت قانون، مجلس اعلای اسلامی با نام المواطن، تشکل صدر که با نام الاحرار در پارلمان شناخته می شود و همچنین حزب الاصلاح، سازمان بدر، کنگره ملی عراق، حزب الفضیله و تشکل التضامن و جمعیت العراق المستقل از اعضای تشکیل دهنده آن هستند.