توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا روز جمعه در آستانه شکست قرار گرفت و وزیر تجارت خارجی کانادا اعلام کرد تعامل با اتحادیه اروپا 'ناممکن' است.

به گزارش مرورنیوز، پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت، توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا روز جمعه به علت مخالفت منطقه جنوبی کشور بلژیک همچنان در بن بست باقی ماند و هیات کانادایی مذاکرات را ترک کرد.

منطقه فرانسوی زبان «والونیا» با جمعیت سه و نیم میلیون نفر در جنوب بلژیک راه تصویب توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا (CETA) را در پی هفت سال مذاکرات، مسدود کرده است. این توافق قرار بود در این هفته (روز پنجشنبه ششم آبان) در اجلاس اتحادیه اروپا - کانادا به امضا برسد. 

طبق قوانین بلژیک، قراردادهای مهم بین المللی باید به تصویب پارلمان های منطقه ای برسد و این درحالی است که کشاورزان منطقه والونیا بلژیک با نگرانی از اینکه توافق تجارت آزاد با کانادا موجب سرازیر شدن محصولات ارزان کشاورزی خواهد شد، با این توافق مخالف هستند. 

«کریستیا فریلند» وزیر تجارت خارجی کانادا روز جمعه گفت: برای من و کانادا آشکار شد که اتحادیه اروپا حتی قادر نیست با کشوری مانند کانادا که تمام ارزش های اروپایی را نیز داراست، یک پیمان بین المللی امضا کند. 

وی با اعلام اینکه 'مذاکره با دولت والونیا با شکست به پایان رسیده است' ، افزود: در این زمینه خیلی سخت کار کردم اما گمان می کنم که ناممکن است و ما تصمیم گرفتیم به خانه برگردیم ؛ من بسیار غمگین هستم. 

با این حال، «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا جمعه شب اعلام کرد که مذاکراتی فوق العاده و اضطراری برای نجات توافق تجارت آزاد با کانادا برگزار خواهد کرد. 

وی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که روز شنبه با وزیر تجارت خارجی کانادا و همچنین با «پل مگنت» نخست وزیر منطقه والونیا بلژیک دیدار و تلاش می کند که مذاکرات را احیا کند. 

یک سخنگوی فریلند چنین دیداری را تایید نکرد اما گفت که او تا جمعه شب در بروکسل بوده است. 

«سیسیلیا مالمشتروم» کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا نیز در پیامی در صفحه خود در توئیتر با بیان اینکه 'پیشرفت خوبی در بسیاری از زمینه های نگرانی زا برای والونیا به دست آمده است'، گفت: صادقانه اعتقاد دارم این پایان کار برای توافق ستا (CETA) نیست. 

شکست مذاکرات در شهر «نامور» (Namur) مرکز استان نامور و منطقه والونیا و محل استقرار پارلمان منطقه ای والونیا ، ضربه سنگینی به رهبران اتحادیه اروپا خواهد بود. 

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا قرار بود روز 27 اکتبر (پنجشنبه 6 آبان) برای امضای توافق تجارت آزاد به بروکسل برود و اکنون تکلیف این سفر نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

«توافق جامع تجاری و اقتصادی» بین اتحادیه اروپا و کانادا (CETA) که بسیاری از موانع تجاری بین دو طرف از میان بر می دارد، برای اجرایی شدن باید به تصویب تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برسد.

پیش از این، دادگاه قانون اساسی آلمان روز پنجشنبه گذشته با رد شکایت حقوقی فعالان مخالف ، حمایت خود را از این توافق اعلام کرد و راه را برای تصویب آن هموار کرد. 

به نوشته تلگراف، این موضوع نشان می دهد که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه تا چه حد می تواند دشوار باشد. 

این موضوع موجب ظهور این احتمال شده که منطقه ای کوچک مانند والونیا بتواند هرگونه توافقی بین اتحادیه اروپا با انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه را نیز مسدود کند. 

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز که برای اولین بار برای شرکت در جلسه شورای اروپا به بروکسل رفته بود ، تاکید کرد که توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا - کانادا بسیار مهم است. 

وی همچنین درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری مذاکرات برگزیت به زبان فرانسوی را رد کرد و از 'فقدان بلوغ' در نزد رهبران اتحادیه اروپا به علت اعلام یک رشته تهدیدها علیه انگلیس درخصوص برگزیت نیز انتقاد کرد.