سرویس بین الملل- «ژنرال عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در تازه ترین سخنان خود دولت افغانستان را متهم به طرح حمله علیه خود کرد و افزود که دوستان وی در امنیت ملی پیش از انجام این حمله، او را مطلع کرده اند.

به گزارش مرور نیوز، ژنرال دوستم در ویدئوی که منتشر شده در استان «جوزجان» افغانستان بین هوادران خود تصریح کرده است «دوستانی که در امنیت دارد، پیش از انجام حمله به وی خبر دادند که افرادی برای ترور وی پول گرفتند و متوجه امنیت خود باشد.»

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در این ویدئو از «معصوم استانکزی»، رئیس امنیت ملی افغانستان به عنوان شخصی مشکوک که از جای دیگری دستور می گیرد، یاد کرد و افزود که مردم افغانستان، استانکزی را به عنوان یک «طالب» می شناسد و او متهم به قتل «برهان الدین ربانی» رئیس جمهوری فقید افغانستان نیز می باشد.

ژنرال دوستم با انتقاد از رئیس جمهوری افغانستان، وی را به قوم گرایی متهم کرده است و می گوید: اگر کسی به زبان پشتو حرف بزند، رئیس جمهوری وی را دوست دارد و اگر این شخص از لوگر باشد، مورد استقبال گرم وی نیز قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهوری افغانستان از وابستگی بیش از حد «محمد اشرف غنی» به «معصوم استانکزی»، «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان و «عبدالسلام رحیمی» رئیس دفتر رئیس جمهوری، سخن گفته و تاکید کرده است که اگر این افراد به رئیس جمهوری بگویند ماست سیاه است، وی نیز این حرف آنان را می پذیرد.

دوستم گفته است نمی داند چرا رئیس جمهوری به این افراد وابسته است و همه مسائل را از دید آنان می بینند و پول گزاف در اختیار معصوم استانکزی قرار می دهد تا هرچه خواست انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان از ضعف فرماندهی در نیروهای ارتش شکایت کرده و افزوده است که سربازان را در صفوف جنگ تنها گذاشته اند.

ژنرال دوستم در این ویدئو در باره رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز می گوید که «عبدالله عبدالله» اگر تاجیک و یا هرکسی که باشد، ناتوان است و در بین مردم نیز به گفته وی خوشنام نیست.

پیشتر معاون رئیس جمهوری افغانستان نسبت به سخنان رئیس اجرائی دولت وحدت ملی در باره زخمی شدن ژنرال دوستم در کمین مخالفان مسلح، واکنش نشان داده بود و سخنان عبدالله را رد کرده بود.

دوستم گفته بود که وی در این حادثه زخمی نشده است و عبدالله نیز با انتشار پیامی از معاون اول رئیس جمهوری عذرخواهی کرد و گفت که گزارش های نادرستی در این زمینه به وی رسیده بود.

با این حال شماری از حامیان ژنرال دوستم هفته گذشته پس از عزیمت عبدالله به ریاض، در شبکه های اجتماعی نوشتند که هواپیمای حامل رئیس اجرائی دولت افغانستان، دچار سانحه شده است. برخی از منابع افغان گفتند که انتشار این خبرها در واکنش به اعلام زخمی شدن معاون اول رئیس جمهوری توسط عبدالله صورت گرفته است. 

گزارش هایی روز گذشته به نقل از نزدیکان معاون اول رئیس جمهوری منتشر شد که حاکی است ژنرال دوستم با نارضایتی از دولت افغانستان جبهه جنگ در استان فاریاب را ترک کرده و به زادگاه خود در «شبرغان» از توابع استان «جوزجان» بازگشته است. 

بر اساس این گزارش ژنرال دوستم، دولت را به کارشکنی علیه خود در نبرد با طالبان متهم کرده و گفته است که از فرستادن تجهیزات برای نیروهای حاضر در نبرد خودداری می کند.