سرویس بین الملل- عناصر گروه تروریستی داعش که از سوی غرب و برخی کشورهای وابسته منطقه از جمله عربستان و ترکیه حمایت می شوند، برای مقابله با ارتش عراق موانع ایذایی ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از پرس تی وی، نیروهای عراقی طی 9 روز گذشته در عملیاتی گسترده خود را به شهر موصل، پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در شمال این کشور، رسانده‎اند، اما داعشی‌ها نیز در مقابل بیکار ننشسته‎اند.

عملیات موصل، مرکز اداری استان نینوا، از تاریخ 26 مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از محورهای مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

طی روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی از آزادسازی حدود 80 روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده‏‎است و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

بیش از 800 تروریست داعشی تاکنون در عملیات موصل کشته‎شده‎اند، اما تروریست‎ها برای حفظ آخرین سنگر خود در عراق، تاکتیک‌های متعددی اجرا می‌کنند و قصد ندارند به راحتی پا پس بکشند.

شبکۀ خبری سی‌‍‌ان‎ان امریکا با انتشار گزارشی به تشریح برخی از روش‎ها و تاکتیک‎‏های گروه تروریستی داعش برای مقابله با پیشروی‎ نیروهای عراقی پرداخته است که به قرار زیر هستند:

بمب‌ها

به نظر می‌‏رسد گروه داعش که طی ماه‌های گذشته مطلع بود به‌زودی عملیات آزادسازی موصل آغاز خواهد شد، زمان زیادی را به جاسازی بمب‎ها و تله‎‏های انفجاری در روستاها، شهرها و جاده‎های حومۀ موصل اختصاص داده‌است.

استقرار یک نیروی عراقی در منطقۀ «الشوری» در جنوب شهر موصل، مرکز اداری استان نینوا (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ فرماندهی عملیات مشترک عراق، در هفتۀ اولِ عملیات آزادسازی موصل، 2 کارخانۀ ساخت بمب کشف شد و نیروهای عراقی نزدیک به 400 بمب‎دست‎ساز را در شرایط کنترل‌شده منفجر کردند.  

یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگۀ کُرد نیز در گفت‌وگو با سی‎ان‎ان گفت بیشتر تلفاتِ نیروهای پیشمرگۀ تحت فرماندهی وی، مربوط به انفجار بمب‎های جاسازی‎شده‎ بوده‏‌است، نه به مبارزۀ مستقیم با تروریست‎ها.

این فرماندۀ نظامی افزود: «آن‎ها [تروریست‏‌ها] بمب‎ها را در جاده‎ها و در خانه‎ها جاسازی می‎کنند. ما یک روستا را آزاد می‎کنیم و همه‎جای آن بمب‎ هست. مردم به خانه‎های خود باز می‎گردند و تا یک در یا حتی یخچال را باز می‎کنند، بمبی منفجر می‌شود.»

وی همچنین گفت پاکسازی یک روستا از بمب‎های داعش کار دشواری است که می‎تواند ماه‎ها به طول‌انجامد.

این فرمانده افزود یک سوم از تلفات نیروهای تحت فرماندهی وی، متخصصین خنثی‌سازی بمب هستند که تلاش می‌کنند تهدیدات را به حداقل برسانند.  

حملات انتحاری

حملات انتحاری چه از طریق خودروهای بمب‎گذاری شده و یا افراد مسلحی که جلیقه‎های انفجاری به تن دارند، به علامت مشخصۀ حملات گروه تروریستی داعش مبدل شده‎اند.

مقامات نظامی عراق دوشنبه (3 آبان) اعلام کردند 127 خودروی بمب‎گذاری‌شده در هفتۀ اول عملیات موصل منهدم شده‎اند.

نیروهای پیشمرگۀ کُرد در حال بررسی یک جلیقۀ انفجاریِ متعلق به تروریست‌های گروه داعش (عکس از شبکۀ خبری سی‌ان‌ان)

مبارزان پیشمرگه اخیراً یکی از جلیقه‎های انفجاری را پیش از اقدام تروریست‎ برای انفجار خود، از وی ضبط، خنثی و بررسی کردند.

در این جلیقه یک جعبۀ نقره‎ای همراه با مواد منفجرۀ سی 4 و هزاران بلبرینگ در یک کوله‎پشتی همراه این تروریست بود.

معلوم نیست تروریست‌ها از بلبرینگ چه استفاده‌ای می‌کنند.

استفاده از جلیقه‎های انفجاری به تروریست‎ها اجازه می‎دهد که در شمار اندک در محلی به کمین نشسته و با پیشروی نیروهای عراقی، خود را در میان جمعیت زیادی از آن‎ها منفجر کنند.

تونل‎ها

بخش مهمی از راهبرد دفاعی تروریست‌های داعش برای حفظ موصل، شبکه‎ای از تونل‎هایی است که آن‎ها در اکثر نقاط در حومۀ موصل کنده‏‌اند.

تروریست‎ها با اتکا به این شبکه می‌توانند با سرعت بیشتری از مقابل چشم نیروهای عراقی فرار کنند یا تجهیزات و عناصر خود را مخفی سازند.

داعشی‎ها همچنین از این تونل‎ها برای مخفی‌شدن از دید هواپیماها استفاده کرده و حملات ناگهانی خود را با عبور از این تونل‎های طویل اجرا می‎کنند.

برخی از این تونل‎ها به حدی گسترده هستند که می‌توان با عبور از آن‌ها سراسر یک تپه را پیمود. در برخی از این تونل‎ها حتی اتاقک‌هایی تعبیه‌شده‌است که داعشی‌ها برای اسکان چندروزه از آن‌ها استفاده می‌‎کرده‎اند.

براساس گزارش نیروهای پیشمرگه، آن‎ها گاهی در تونل‎ها مواد غذایی کشف می‎کردند که هنوز گرم بودند، که این نشان می‎‏دهد نیروهای عراقی پیش از فرار تروریست‌ها تا چه میزان به آن‎ها نزدیک شده‎بودند.

حملات انحرافی

هم‌زمان با پیشروی‌های چشمگیر نیروهای عراقی در حومۀ موصل، گروه تروریستی داعش حملاتی غافلگیرانه در نقاط دیگر کشور اجرا می‎کند تا اذهان نیروهای عراقی را منحرف کند.

به عنوان مثال، تروریست‎های داعش در تاریخ 2 آبان به شهر رطبه در استان انبار که از سمت جنوب‌غرب صدها کیلومتر با موصل فاصله‎دارد، حمله کردند. نیروهای عراقی رطبه را حدود پنج ماه پیش از چنگال داعش آزاد کردند.

در واقع به نظر می‌رسد داعش سعی دارد با منحرف کردن اذهان به سمت دیگر نقاط، از تمرکز ارتش عراق بر موصل بکاهد و در صورت امکان، مناطق تحت تسلط خود را در دیگر استان‌های این کشور افزایش دهد.

اعدام‎های وحشت‌آفرین

داعش پیش و پس از آغاز عملیات موصل، مردم ساکن در این شهر را بارها به اتهامات واهی و با روش‌های وحشت‎‏آفرین اعدام کرده‌‎است.

داعشی‎‌ها شامگاه شنبه (1 آبان) و در جریان عملیات موصل، حدود 40 نفر روستایی‌ را در نزدیکی شهر نمرود، در جنوب‌شرق موصل، به اتهام استقبال از نیروهای عراقی اعدام کردند.

به گفتۀ شاهدین، تروریست‌های داعش هنگام عبور نیروهای عراقی از این روستا، در منطقه‎ای مخفی شده‎بودند.

غیرنظامیانِ گریزان از تروریست‌های داعش در نزدیکی شهر القیاره در حومۀ جنوبیِ موصل، مرکز استان نینوا (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

استفاده از سپر انسانی

گروه تروریستی داعش پیش از عملیات موصل نیز بارها در عراق و سوریه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌‌‎بود و اکنون نیز گزارش‌های از تکرار این مسئله در حومۀ موصل منتشر شده‎است.

سازمان ملل اخیراً اعلام کرد گزارش‏‎هایی دریافت‌ کرده‎است که براساس آن‎ها داعش 550 خانواده را از روستاهای حومۀ موصل اسیر کرده و از آن‎ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‎کند.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، گفت این خطر بزرگ وجود دارد که داعش نه تنها از افراد آسیب‌پذیر به عنوان سپر انسانی استفاده کند، بلکه ممکن است ترجیح دهد مردم را پیش از آزاد‌شدن شهرهایشان بکشد.

پهپادها

به نظر می‌رسد که تروریست‌‎های داعش به نحوی به فن‎‌آوری هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپادها) دست‌یافته‎اند و در نبرد موصل از آن‎ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

نیروهای پیشمرگه در طول عملیات موصل پهپادهایی را در آسمان مشاهده کرده و آن‌ها را سرنگون کرده‎اند.

نیروهای کُرد می‌گویند داعش از این پهپادها برای مشاهدۀ مواضع پیشمرگه‎ها و انداختن بمب‌هایی نارنجک‎مانند، استفاده می‎کنند.

یک میدان نفتی شعله‎ور در نزدیکی شهر القیاره در حومۀ جنوبی موصل، مرکز اداری استان نینوا (عکس از گتی ایمیجز)

برافروختن آتش سمّی

گروه تروریستی داعش در طی عملیات موصل، در مناطق نفت‎خیزی همچون حمدانیه در حومۀ این شهر بارها چاه‌های نفت را آتش‌زده‎است تا با مخفی‌شدن عناصرش در دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی‎ها، از حملات هواپیماهای ائتلاف تحتِ امر امریکا، مصون بماند.

تروریست‎های داعش پنجشنبۀ هفتۀ گذشته یک کارخانۀ گوگرد را در نزدیکی شهر القیاره در حومۀ جنوبیِ موصل، آتش زدند.

آتش‌سوزی گستردۀ این کارخانه طی روزهای گذشته ادامه یافت و تودۀ بزرگی از گازهای سمی را به اطراف پراکند.

صدها تن از ساکنین این منطقه براثر این دود سمّی تحت مداوا قرار گرفتند و این موضوع عملیات را پیچیده‎تر کرد.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب برانند و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.