«شربت گل» مشهور به مونا لیزای افغانستان که با مجله «نشنال جئوگرافیک» مشهور شد، به اتهام داشتن کارت شناسایی جعلی در پاکستان بازداشت شد.

به گزارش مرور نیوز،به نقل از «بی بی سی»، مقامات ایالت «خیبر پختونخواه» پاکستان اعلام کردند: شربت گل زن افغانستانی که در دهه هشتاد میلادی به خاطر چاپ عکسش در روی جلد مجله «نشنال جئوگرافیک» به شهرت جهانی رسید، به اتهام داشتن کارت هویتی جعلی در پاکستان بازداشت شد.

تصویر فراموش ناشدنی شربت‌گل که در ۱۲ سالگی وی در اردوگاهی در پاکستان توسط «استیو مک‌کری» عکاس مجله نشنال جئوگرافیک در دهه هشتاد میلادی گرفته شده بود، مشهورترین تصویر در تاریخ این مجله به شمار می‌رود.

اداره تحقیقات فدرال پاکستان اعلام کرده است: شربت گل پس از دو سال تحقیق این اداره در ارتباط با جعل اسناد هویتی بازداشت شده است.

«شاهد الیاس» یک مقام  اداره ثبت احوال پاکستان (نادرا) گفته است: پلیس همچنین سه کارمند این اداره را تحت تعقیب قرار داده است که مسئول صدور این کارت هویتی جعلی به شربت گل هستند و اکنون فراری هستند.

به گفته وی اگر اتهام شربت‌ گل در دادگاه ثابت شود، او با خطر ۷ تا ۱۴ سال زندان و پرداخت ۳ تا ۵ هزار دلار جریمه مواجه است.

مقامات پاکستانی گفته‌اند که شربت‌ گل در سال ۲۰۱۴ با نام «شربت بی‌بی» برای کارت شناسایی پاکستانی درخواست داده بود.

این مقامات همچنین افزودند: تحقیقات آنها نشان می‌دهد که هزاران پناهجوی دیگر افغانستانی در پاکستان نیز کارت‌های هویتی جعلی دارند.

تصویر اصلی شربت‌ گل در سال ۱۹۸۴ میلادی زمانی که افغانستان تحت اشغال شوروی بود، در یک اردوگاه پناهندگان در شمال غرب پاکستان گرفته شده بود.

استیو مک‌کری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دور افتاده در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود.