همزمان با آن‌که رهبران داعشی از دید آن گروه به آسمان می‌روند، منابع اقتصادی آنان بر روی زمین در حال خشک‌شدن است و عنوان خلافت دیگر وحشت سابق را به تن‌ها نمی‌اندازد. موصل به احتمال زیاد نقطه اصلی تلفات داعش خواهد بود.

به گزارش مرورنیوز، نشریه «فارین پالسی» با انتشار گزاری اشاره می‌کند که داعش در نشریه انگلیسی‌زبان خود به نام «دابق» در حال توجیه شکست‌های اخیرش می‌باشد.

این نشریه می‌نویسد: «مبلغان داعش در حال تلاش هستند که با طرح روایت‌های مذهبی کارشان را توجیه کنند و بگویند که خداوند مقدر کرده بود که آنان در موصل شکست بخورند تا از طرح از پیش‌تعیین‌شده الهی منحرف نشوند و لغزشی در عزم‌شان برای رسیدن به هدف ایجاد نشود. چرا داعش برخی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داد؟ چرا برخی از رهبران آن از دست رفتند؟ این تیتر مقاله هفته گذشته نشریه وابسته به داعش است.»

سفسطه‌های شگفت‌انگیز داعش برای توجیه‌شکست‌هایش: خداوند مقدرکرده که شکست بخوریم

همزمان با آن‌که رهبران داعشی از دید آن گروه به آسمان می‌روند، منابع اقتصادی آنان بر روی زمین در حال خشک‌شدن است و عنوان خلافت دیگر وحشت سابق را به تن‌ها نمی‌اندازد. موصل به احتمال زیاد نقطه اصلی تلفات داعش خواهد بود. این گروه اما در نشریه خود برای توضیح این که چرا موقعیت جنگ به‌ضرر آن رقم خورده است، برای حفظ مشروعیت خود نزد هواداران و اعضایش پاسخ شگفت‌انگیز و ساده‌ای می‌دهد:‌ داعش در حال گذراندن دوران ابتلا یا آزمون و قضاوت نزد خداوند است. داعش در این مقاله اشاره می‌کند که شکست‌های اخیر بدان معنا نیست که نصرت و پیروزی وعده داده شده خداوند برای آن گروه به اتمام رسیده است بلکه فراتر از آن باید دانست که خداوند فراز و فرودهایی را برای مسلمانان قرار داده تا آنان را آزمایش کند؛ همان‌گونه که در قضیه خلقت همین کار را کرد و پیش از ما نیز پیامبران را خطاب قرار می‌داد. در نتیجه، جایی برای ناراحتی و گریه وجود ندارد باید از انتخاب خداوند شاد باشیم و خود را برای دوران دشواری و مصیبت آماده سازیم.»

فارین پالسی اشاره می‌کند اما به احتمال زیاد داعش از پذیرش شکست این‌چنینی اکراه دارد. اواخر ماه اوریل سال ۲۰۱۶ آن گروه هنوز هم مطمئن بود که کنترل اراضی‌اش را در اختیار دارد. این گروه در گزارشی در خبرنامه هفتگی خود درباره از دست دادن رمادی نوشته بود که به هیچ وجه عقب‌نشینی سربازان خلافت بدان معنی نیست که دشمنان در حوزه میدانی پیروز شده‌اند. واقعیت نشان می‌دهد که آنان در موضع ضعف بزرگی قرار دارند و با وجود هزاران حمله هوایی شکست خورده‌اند  و نتوانسته به پیروزی‌های قاطعی در برابر ارتش خلافت دست یابند.»

این نشریه در ادامه به یکی از پیام‌های هواداران داعش اشاره می‌کند که نوشته است کسانی که فکر می‌کنند داعش شکست خورده معنای واقعی پیروزی و شکست را نمی‌دانند. او گفته بود: «آیا فکر می کنند که امریکا با به قتل رساندن چند رهبر می‌تواند پیروز شود؟ خیر. شما زمانی که ابومصعب الزرقاوی را کشتید پیروز شدید‌؟ درباره البغدادی یا اسامه بن لادن چطور‌؟ به هیچ وجه پیروزی آن چیزی نیست که دشمن می‌گوید. ما از زمین‌هایی در عراق عقب‌نشینی کردیم که بیابان بودند، آیا این شکست دادن ما و پیروزی آن‌هاست؟ آیا در صورتی که شما سرت و رقه را اشغال کنید ما احساس شکست خواهیم کرد؟ خیر! برای شکست دادن ما باید اراده و میل به مبارزه را یگیرید.»

این نشریه اشاره می‌کند که ابومحمد العدنانی از اعضای بلندپایه پیشین داعش هم گفته بود که از دست دادن رهبران بر روی زمین برای داعش مهم نیست تا زمانی که اراده در میان اعضا وجود داشته باشد. فارین پالسی اشاره می‌کند که او از واژه باقیات استفاده کرده است که نشان دهنده موضوع محوری داعش یعنی باور به بقای آن گروه و اعضایش می‌باشد. عدنانی در سخنرانی‌ای به اعضای داعش گفته بود که بودن در بیابان یکی از آزمون‌های الهی است. این موضوع بار دیگر در سرمقاله اخیر داعش یاد شده است و اشاره شده که قبل از پیروزی باید خود را به سختی عادت داد.» 

در مطلبی دیگر در دابق نوشته شده است که پیروان داعش باید در جنگ حاضر شوند و خندق بکنند. فارین پالسی اشاره می‌کند که رسانه‌های داعش هنوز هم از اجتناب‌ناپذیربودن پیروزی خود در جنگ می‌گویند. این نشریه اشاره می‌کند که اکنون داعش در مقالات خود اشاره می‌کند که موفق به تربیت یک نسل از طریق تلاش‌های آموزشی شده که راه پیشینیان آن گروه را ادامه خواهند داد.