افراد مسلح چهارشنبه گذشته بیش از 28 نفر از کشاورزان و چوپانان استان «غور» در غرب افغانستان را که برای جمع آوری هیزم به مناطق اطراف این استان رفته بودند، در راه بازگشت، تیرباران کردند و تلی از اجساد را برای حکومت وحدت ملی و بازماندگان قربانیان به نمایش گذاشتند.

به گزارش مرور نیوز، هنوز فرد یا گروهی مسوولیت این فاجعه هولناک را به عهده نگرفته است، اما در شرایطی که گروه طالبان، این کشتار را به شدت محکوم کرده و گفته که به افراد خود دستور داده است تا عاملان این کشتار را به سزای اعمال خود برسانند، برخی منابع افغان این گروه و برخی دیگر داعش را مسوول آن معرفی کرده اند.
این اولین بار نیست که کشتارهای بی رحمانه در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار می گیرد و فرد یا گروهی به صورت مستقیم مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد و این موضوع فضای سوء استفاده را برای افراد و گروه های سرکش که ممکن است وابستگی سیاسی نیز به گروه های مسلح نداشته باشند، فراهم کرده است.
کشتار نزدیک به 90 تن از حامیان «جنبش روشنایی» در میدان «دهمزنگ» حدود سه ماه قبل نیز یکی دیگر از رویدادهایی از این دست است که مسئولیت آن را به صورت مستقیم فرد یا گروهی به عهده نگرفت، اگرچه یک پایگاه اطلاع رسانی موسوم به داعش آن را به عهده گرفت و ساعاتی بعد این خبر را حذف کرد.
برخی دیگر از رویدادها مانند آدم ربایی دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل در منطقه «دارالامان» از اتباع کشورهای آمریکا و استرالیا که بیش از یک ماه از آن می گذرد هنوز برای مردم مشخص نیست کدام فرد یا گروه در پشت این ماجرا قرار دارد و با چه انگیزه ای دست به این اقدام زده است؟
مسوولان امنیتی افغانستان پس از وقوع این حوادث بر شناسایی و مجازات عاملان آن تاکید کرده اند و ریاست جمهوری افغانستان نیز پس از کشتار بی رحمانه در غور، هیاتی را برای ابراز همدردی با خانواده قربانیان، به غور اعزام کرده و گفته است که این هیات وظیفه دارد تا کمک های فوری نقدی را بین آنان تقسیم کند.
ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه با انتشار بیانیه ای تصریح کرد «ادامه کشتار غیرنظامیان، تخریب زیرساخت ها و ممانعت از توسعه و بازسازی کشور از اهداف اساسی گروه های تروریستی در کشور است و این کشتار، یک بار دیگر نقاب از چهره پلید تروریست ها برداشت».
اداره امنیت ملی غور پس از با خبرشدن از گروگان‌گیری، با شماری از ماموران پلیس و نیروهای مردمی برای آزادسازی گروگان ها به منطقه «غلمین» رفت و نبردی خونین میان این نیروها با مخالفان مسلح درگرفت که 3 ساعت به طول انجامید و منجر به کشته شدن شماری از مخالفان مسلح و نیز 6 تن از نیروهای امنیت ملی، پلیس و وابسته به دولت شد.
روزنامه «8 صبح» امروز شنبه درباره عاملان کشتار غیرنظامیان در غور نوشته است که مخالفان دولت، گروگان ‌گیری را بهترین راه برای آزادی فرماندهان خود انتخاب کرده اند و آنان این کشتار را به دنبال دستگیری «عبدالرحمن مزمل» یکی از فرماندهانی که با گروهک تروریستی داعش اعلام وفاداری کرده بود، انجام دادند.
به نوشته این روزنامه، حدود دو ماه قبل نیز گروه طالبان 5 دانشجوی غوری را به گروگان گرفت و پس از کشتن یکی از آنان، توانست چهار تن دیگر را با برادر یکی از فرماندهان طالبان به نام «قصار» که توسط نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت شده بود، مبادله کند.
8 صبح نوشت: منطقه «غلمین» در 40 کیلومتری شهر فیروزکوه مرکز استان غور چند سالی است که به خطرناک‌ترین مرکز حضور مخالفان دولت، از جمله طالبان و داعش تبدیل شده است. افرادی که خود را وابسته به داعش می‌دانند با الگوگیری از رهایی چهار دانشجوی غوری تصمیم گرفتند که شماری از ساکنان غیرنظامی را برای مبادله با عبدالرحمان مزمل به گروگان بگیرند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار بیانیه ای، کشتار غیرنظامیان را «بزدلانه، شنیع، غیراسلامی و غیرانسانی» دانست و از گروه های مسلح مخالف دولت خواست تا مبتنی بر اصول و ارزش های دین اسلام و عرف پذیرفته شده بین المللی جنگ، اسیران و غیرنظامیان را مورد هدف قرار ندهند.
نمایندگان مردم غور در مجلس افغانستان روز پنجشنبه گذشته با برپایی یک نشست خبری در غور گفتند که داعش در این استان حضور ندارد و غیرنظامی های بی گناه به دست افراد مسلح غیرمسئول کشته شده اند و مقامات حکومت باید برای ریشه یابی این موضوع، هیاتی را به غور اعزام کند.
«افراد مسلح غیرمسئول»، عبارتی آشنا و تکراری در افغانستان برای به تصویر کشیدن عاملان برخی ناامنی ها مانند کشتار غیرنظامیان، آدم ربایی ها و بهره برداری های غیرقانونی از معادن این کشور است. گستره کاربرد و استفاده از این عبارت، توان حاکمیت مرکزی را در برقراری امنیت مورد تردید قرار خواهد داد. حکومت وحدت ملی توان آن را خواهد داشت تا علاوه بر شناسایی، نسبت به معرفی و مجازات علنی عاملان آن، این تردیدها را از اذهان مردم و افکار عمومی دنیا بزداید.