در حالی که رسانه‌های محلی و بین‌المللی از توقف عملیات آزادسازی موصل به منظور حمایت از دستاوردها و تقویت آن خبر داده‌اند، مقامات نظامی عراق گفتند: دستوری مبنی بر توقف عملیات دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالغنی الاسدی، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم در گفت‌وگو با سومریه نیوز عراق گفت: ما اوامری مبنی بر توقف عملیات موصل دریافت نکرده‌ایم.

الاسدی افزود: به اعتقاد من مساله‌ای مانند توقف عملیات وجود ندارد. نیروهای عراقی در حال حاضر مشغول موضع‌گیری مجدد و ساماندهی صفوف خود هستند و احتمالا حمله به مرکز موصل از محور شرق طی دو روز آینده از سرگرفته شود.

عبدالامیر جارالله، فرمانده عملیات نینوا نیز در بیانیه‌ای گفت: عملیات نظامی ادامه دارد و تا زمان آزادسازی کامل نینوا متوقف نخواهد شد و نیروهای عراقی از محورهای مختلف در حال پیشروی هستند و براساس طرح و نقشه و زمان‌های تعیین شده عمل می‌کنند.

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نیز گفت: عملیات متوقف نشده بلکه بعد از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر نیروهای نظامی در حال موضع‌گیری جدید هستند و نیروهای مبارزه با تروریسم در محور شرق موصل بسیار به ورودی‌های موصل نزدیک شده‌اند.

این در حالی است که کلنل، جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش روز جمعه اعلام کرد: نیروهای عراقی به مدت دو روز حملات خود را متوقف می‌کنند تا موفقیت‌هایی را که از آغاز عملیات به دست آورده‌اند، تقویت کنند.

دوریان افزود: تصور می‌کنیم این مساله حدود دو روز باشد و بعد از آن پیشروی به سمت موصل آغاز شود. این وقفه در عملیات جرو طرح و برنامه ریزی ائتلاف است.

مسئولان نظامی آمریکایی و عراقی گفته‌اند، حمله کنونی در موصل تا به این لحظه طبق طرح‌های ائتلاف پیش رفته است.

دوریان اظهار داشت: این وقفه فراگیر و در چند محور پیشروی است تا نیروها مجددا موضع‌گیری کرده و به پاکسازی مناطق تحت سلطه بپردازند.

وی افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که نیروها برای موضع‌گیری مجدد و آماده سازی خود و برای ارزیابی تاکتیک‌ها و تصمیم‌گیری‌های دشمن نیاز به زمان داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این حین حملات هوایی ائتلاف به تونل‌های داعش که از آنها برای غافلگیر کردن نیروهای عراقی استفاده می‌کنند، ادامه می‌یابد.

این سخنگو افزود: ائتلاف از زمان آغاز عملیات موصل ۲۵۰۰ بمب، موشک، خمپاره و راکت را شلیک کرده است.

از سوی دیگر، کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد: داعشی‌ها بیش از ۲۵۰۰ تن را کشته و حدود ۸۰۰۰ خانواده را از موصل و اطراف آن ربوده‌اند.

راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: داعش ۲۴ نیروی سابق از نیروهای مسلح عراق را در روز سه شنبه و ۱۹۰ تن را در روز چهارشنبه اعدام کرد. ۱۹۰ تن در پایگاه الغزلانی در موصل اعدام شدند.

وی تصریح کرد: داعش همچنین روز چهارشنبه ۴۲ غیرنظامی را به ضرب گلوله در پایگاه العزة در خارج از موصل اعدام کرد و بهانه آن عدم توجه آنها به اوامر داعش بوده است.

وی با بیان اینکه این اطلاعات قابل اثبات است، گفت: این افراد در چارچوب استراتژی داعش برای وادار کردن مردم جهت ماندن با آن صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار تن در آغاز عملیات در ۱۷ اکتبر در موصل و اطراف آن دست به مهاجرت زده‌اند و طی روزهای گذشته این آمار افزایش یافته و آنها در اردوگاه‌هایی که جدیدا ایجاد شده ساکن خواهند شد.