ورود نیروهای حشد الشعبی به مبارزه علیه داعش نمادی از همگرایی مداوم منافع ایران و امریکا در مبارزه علیه داعش و کاهش تنش و خصومت میان دو کشور تا حد زیادی است.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه امریکایی «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که نیروهای تحت حمایت ایران وارد ایران در نبرد علیه داعش در موصل چه نقشی ایفا می‌کند؟مبارزه برای بازپس‌گیری موصل از دست تروریست‌های داعش شده‌اند. این نشریه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا نیروهای نظامی عراق از جنگ قبلی با داعش درسی گرفته‌اند؟ 

این روزنامه با اشاره به این که نیروهای مورد حمایت ایران جبهه جدیدی را در غرب موصل برای مقابله با داعش گشوده‌اند، در حالی که نیروهای مورد حمایت امریکا در جنوب و شمال شرق آن شهر مشغول نبرد هستند، می‌نویسد: «شبه‌نظامیانی که تحت عنوان حشد الشعبی یا نیروهای بسیج مردمی از آنان یاد می‌شود به دنبال تامین امنیت مرزی غرب موصل هستند که هم‌مرز با سوریه است. آنان می‌خواهند خط ارتباطی تروریست‌های داعش میان موصل و رقه که پایتخت داعش در سوریه بوده است را قطع کنند. جعفر الحسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله می‌گوید که شبه‌نظامیان تحت فرمانش برای شکست‌دادن داعشی‌ها به ۴ مایلی شهر تل عفر پیش‌روی کرده بودند و با موشک‌های ضد‌تانک سه خودروی بمبگذاری‌شده داعش را نابود کردند. او اشاره کرده که مستشاران نظامی ایران نیز در ماه آگوست برای آماده‌سازی شبه نظامیان شیعه وارد عراق شده‌اند و دولت عراق نیز مشغول پشتیبانی هوایی آنان بوده است او اما می‌گوید که ائتلاف تحت رهبری امریکا حمایت مستقیمی از آن‌ها نکرده است.»

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که ورود نیروهای حشد الشعبی به مبارزه علیه داعش نمادی از همگرایی مداوم منافع ایران و امریکا در مبارزه علیه داعش و کاهش تنش و خصومت میان دو کشور تا حد زیادی است. این روزنامه اما افزوده است که برخی می‌ترسند همزمان با حضور پیشمرگه‌های کرد و ارتش عراق، حضور نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عملیات آزادسازی موصل باعث افزایش فرقه‌گرایی و تنش‌های قومیتی و فرقه‌ای شود. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که ایران از سال ۲۰۱۴ میلادی درگیر مبارزه علیه داعش شده است و مستشاران نظامی خود را به منظور بازپس‌گیری فلوجه به عراق اعزام کرده بود. این روزنامه اشاره می‌کند که ایران پس از صدور فتوا از جانب آیت‌الله سیستانی از مراجع بلندپایه عراقی برای مبارزه و سلاح بر دست گرفتن مردان جوان علیه داعش مبارزه را تشدید کرده است.