کاوشگر روسی اگزومارس برای جمع آوری اطلاعات به منظور بررسی برنامه ساخت ایجاد یک آزمایشگاه فضایی 28 مهر ماه وارد مدار مریخ خواهد شد.

به گزارش مرورنیوز، ایگور کوماروف رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه با اعلام این خبر افزوده است: پرتاب انجام شده اگزومارس، نخستین برنامه پژوهشی روسیه در باره مریخ است که در یک دهه اخیر با موفقیت اجرا می شود.
به گزارش پایگاه روزنامه راسیسکایا گازتا وی افزوده است: مطابق برنامه تنظیم شده کاوشگر روسی 19 ماه جاری میلادی وارد مدار کره مریخ خواهد شد و سپس پژوهش های مورد نظر انجام می گیرد.
رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه همچنین اظهار کرد: فرود آزمایشگاه فضایی برای تحقیق در سطح کره مریخ هم برای سال 2020 نیز در دستور کار قرار دارد که پس از نمونه برداری و انجام مراحل اولیه به زمین بازخواهد گشت. 
مقام روسی گفت:این برنامه با همکاری سازمان فضایی اروپا اجرا می شود و تمامی اقدام ها در این زمینه جریان دارد که ساخت آزمایشگاه بخش مهمی از آن می باشد و دربرگیرنده فناوری ها و اطلاعات لازم در این زمینه است.
کوماروف همچنین با اشاره به اینکه روسیه بیشترین پرتاب های فضایی را در جهان انجام داده است، سهم این کشور را 30 درصد از برنامه های انجام شده خواند و افزود: اگر پرتاب های فضایی دیگر را که با موتورهای روسی انجام گرفته نیز منظور کنیم به 40 درصد می رسد.
وی با بیان اینکه روسیه سال گذشته 31 قرارداد برای پرتاب موشک های فضایی حامل ماهواره امضا کرده، گفت: 10 قرارداد دیگر نیز برای استفاده از موشک جدید پروتون در پرتاب ها بسته شده است.
روسیه اصلی ترین کشور دارنده ارائه امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به کشورهای دیگر است که آمریکا و اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از روسیه عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.
مسکو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل می باشد و در صدد حفظ آن و ایمنی کامل پرتاب های آینده است.