وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: سامانهٔ موشکی اس 300 را در پایگاه دریایی طرطوس در غرب سوریه مستقر کرده است.

به گزارش مرورنیوز، وزارت دفاع روسیه سه شنبه شب اعلام کرد این کشور سامانه های دفاع هوایی اس 300 را در شهر ساحلی طرطوس در شمال غرب سوریه که تاسیسات نظامی این کشور در آنجا قرار دارد مستقر کرده است.
این سامانه ها، سیستم دفاعی مستقر در پایگاه هوایی حمیمیم در شمال غرب سوریه را که با استقرار سامانه اس 400 ایجاد شد تکمیل می کند.
روسیه با سامانه های اس 300 و اس 400 دفاع هوایی از دو پایگاه کلیدی خود در سوریه؛ یعنی بندر طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه را تضمین کرد. روسیه در استان لاذقیه دهها جنگنده، هواپیماهایی ویژه حملات زمینی و تعدادی بالگرد دارد.
 
ایگور کناچنکوف Igor Konachenkov سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد «در واقع سامانه های دفاع هوایی اس 300  در جمهوری عربی سوریه مستقر شده است».
وی با اشاره به اینکه «ما خاطر نشان می شویم اس 300 سامانه ای کاملا دفاعی است و تهدیدی برای هیچکس نیست» اعلام کرد «این سامانه برای تضمین امنیت پایگاه دریایی طرطوس طراحی شده است.»
 
سامانه موشکی اس 300 به ویژه زمینه را برای مقابله با تهدید موشک های شلیک شده از دریای مدیترانه فراهم می کند. 
این خبر، یک روز پس از تصمیم واشنگتن برای تعلیق مذاکرات با مسکو درباره آتش بس در سوریه اعلام شد. 
مسکو تاکید دارد فقط گروه های تکفیری به ویژه (گروه تکفیری صهیونیستی)‌ داعش و جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق یا شاخه القاعده در سوریه) را هدف قرار می دهد.
 
روسیه پیش از این نوامبر 2015 سامانه دفاع هوایی اس 400 را در پایگاه هوایی حمیمیم با هدف تضمین امنیت پرواز هواپیماهای جنگی (روسیه) در سوریه مستقر کرده بود.
ولادیمیر کوجین Vladimir Kojine مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای همکاری نظامی و فنی در آن زمان اطمینان داد در پایان مداخله نظامی روسیه در سوریه که 30 سپتامبر 2015 شروع شد سامانه های اس 400 به دمشق فروخته نخواهد شد.
 
 
واکنش آمریکا
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، پنتاگون بلافاصله با مطرح کردن این سوال که مسکو با این موشک‌ها می خواهد از کدام رقیب خود فاصله بگیرد، به این خبر واکنش نشان داد.
پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفت گروه های افراطی که روسیه در سوریه می خواهد با آنها مقابله کند مثل (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش و فتح الشام (جبهه النصره سابق) هواپیمایی در اختیار ندارند.
وی به مسکو درباره هر نوع استفاده از این موشک ها علیه هواپیماهای آمریکا هشدار داد و اعلام کرد «این موضوع باید برای روس ها و همه کسانی که در سوریه اقدام می کنند مشخص باشد که ما امنیت هواپیماهای خود را جدی می گیریم.»