دولت بنگلادش برای نخستین بار تکمیل بزرگترین مسجد کشور را به یک معمار زن که برنده جایزه بین المللی معماری نیز است، سپرد.

به گزارش مرورنیوز، دولت بنگلادش بعد از طراحی اولیه مسجد بیت الرئوف توسط خانم مارینا تبسم درسال 2012، مسئولیت اصلی ساخت و تکمیل آنرا نیز به این معمار زن سپرد که روز دوشنبه گذشته برنده جایزه بین المللی معماری آقاخان در ابوظبی نیز شد.
تبسم 45ساله قرار است این مسجد را که محل ساخت آن نیز توسط مادربزرگش در سال 2005 به دنبال یک زندگی سخت و از دست دادن همسر و بستگان نزدیک، وقف شده بود، با گنبد و مناره های متناسب با ساختار فرهنگی و هنری کشورش بسازد.
وی در گفت و گو با فرانس پرس گفت: به جز در مواردی نادر، اکثر مساجد بنگلادش فاقد بخش زنانه هستند و زنان عموما در منزل نماز می خوانند، اما من با بازدید از بیش از 100 مسجد و الهام گرفتن از طراحی های آنها قرار است این مسجد نمونه را در شمال داکا بسازم.
وی جنسیت را مانعی برای فعالیت حرفه ای خود ندانست و افزود: براساس سازه موقت این مسجد، سیستم تهویه طبیعی و بازی نور در این مسجد محلی آنرا به مکانی روحانی و سرشار از معنویت تبدیل کرده است.
به گفته وی، بودجه اولیه ساخت مسجد توسط ساکنان محلی که یکی از متراکم ترین محله های شهر داکا می باشد، تامین شده است.
مراسم اعطای جایزه معماری آقاخان که هر سه سال یکبار به برندگان آن اعطا می شود و یکی از مهمترین جوایز حوزه معماری در جهان محسوب می شود در ابوظبی برگزار شد و جایزه آن به معمار این مسجد نیز تعلق گرفت.
این جایزه از سال 1977 توسط آقاخان پایه گذاری شد و هدف از برگزاری آن نیز معرفی و تشویق بناهای مفهومی که موفق به پاسخگویی به نیازهای مردم در جوامعی که مسلمانان در آن حضور پررنگ دارند، بوده است.
در سال 2016 هیات ژوری فهرستی از 19 پروژه را انتخاب کرد که این تعداد از بین 348 نامزد انتخاب شدند. در نهایت پس از بررسی های دقیق از جوانب مختلف برندگان سال 2016 جایزه معماری آقاخان مشخص شدند که یکی از برندگان آن معمار پل طبیعت تهران از ایران نیز بود.
برندگان جایزه معماری 2016 آقاخان، به ترتیب: مسجد بیت الرئوف در بنگلادش با معماری مارینا تبسم؛ مرکز دوستی در بنگلادش با معماری کاشف چودری؛ اوربانا مرکز هنری و کتابخانه کودکان هاتونگ (چین) با معماری ژائو ژانگ که؛ سوپرکایلن در دانمارک با معماری گروه بیارک اینگلز؛ تاپوتک 1 و سوپرفلکس؛ پل عابر پیاده طبیعت در تهران با معماری لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی و سرانجام موسسه عصام فارس در بیروت لبنان با معماری شرکت معماری زاها حدید بودند.