وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که در بیست و ششمین کنگره جهانی پست (UPU) در استانبول ترکیه، باتوجه به رایزنی‌های انجام شده، ایران به عنوان عضو شورای راهبری اداری اتحادیه پستی جهانی انتخاب شد.

به گزارش مرورنیوز، واعظی با تبریک این موفقیت گفت: پس از اجرایی شدن برجام و با توجه به مثبت شدن نگاه و رویکرد کشورها به جمهوری اسلامی ایران، فشارهای سیاسی که معمولا مانع از عضویت ایران در سازمان های تخصصی جهانی می شوند تاثیر گذار نبوده و ایران با رای اعضا به عنوان عضو این شورا انتخاب شد.

وزیر ارتباطات افزود: این شورا سیاست های چهار ساله کشورها را در حوزه پست تنظیم کرده و با توجه به سرویس های جدید پستی نظیر تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک و... تصمیمات آن تاثیر عمیقی بر سیاست های جهانی پست می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در این اجلاس در ملاقات با وزرای همتا و دبیر کل اتحادیه جهانی پست، تصمیمات خوبی در حوزه توسعه روابط پستی اتخاذ شد.

واعظی ادامه داد: شرکت ملی پست با توجه به فعالیت های بسیار خوبی که داشته است، توانست در این اجلاس دو جایزه نقره و برنز نیز در بخش های مختلف کسب کند.

اتحادیه پستی جهانی به عنوان یک سازمان بین الدولی در سال 1874 به منظور پاسخگویی به نیاز های رو به رشد ناشی از روابط بین المللی و تسهیل در روند گردش مرسولات پستی تاسیس شد و هم اکنون 192 کشور عضو آن هستند.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بیست وششمین کنگره این اتحادیه که از 31 شهریورماه 95 در شهر استانبول گشایش یافت، جمهوری اسلامی ایران پس از 12 سال از میان پنجاه و یک کشور نامزد توانست به عضویت شورای اداری اتحادیه پستی جهانی در آید.

شورای اداری اتحادیه پستی جهانی مهمترین نهاد اتحادیه است که 40 عضو آن در جریان هر کنگره انتخاب می شوند. ضمنا کشور میزبان برگزار کننده کنگره به عنوان رئیس این شورا می باشد.

از اهم وظایف این شورا می توان به نظارت بر کلیه فعالیت های اتحادیه بین دو کنگره، مطالعه و بررسی مسائل مربوط به خط مشی های دولتی در زمینه موضوعات پستی، بررسی و تصویب هر گونه اقدام ضروری برای حفظ و تقویت کیفیت سرویس پستی بین المللی و نوسازی آن در چهاچوب صلاحیت های شورا، ارتقا، هماهنگی و نظارت بر کمک های فنی پستی در چارچوب همکاری های فنی بین المللی، تصویب گزارش دوسالانه و گزارش عملکرد مالی تنظیمی توسط دفتر بین الملل، ارائه موضوعات مطالعاتی جهت بررسی به شورای عملیات پستی، تعیین کشور میزبان کنگره بعدی، بررسی و تصویب بودجه و حساب های سالیانه اتحادیه، تصویب آیین نامه مالی اتحادیه، تصویب قوانین و مقررات حاکم بر صندوق های ذخیره، ویژه و کمک های داوطلبانه اشاره کرد.

بنا بر این گزارش، بشار حسین و پاسکال کلیو مجدداً به عنوان دبیرکل و معاون دبیرکل با اکثریت آرا در مقام خود ابقا شدند.