بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تهیه و نگهداری کلکسیونی با بیش از ۳۵۰ رده سلولی از گونه های مختلف دام های در معرض انقراض کشور شد.

به گزارش مرورنیوز، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام‌گرفته است، گفت: به همت محققان این مرکز، مجموعه جدیدی به کلکسیون های ایجاد شده از دام های در خطر انقراض مرکز اضافه شده است.

وی افزود: ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم‌نظیر جهان بوده و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی بوده و از نظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهای بومی در حال انقراض و یا در شرایط بحرانی ارزیابی می‌ شوند.

رئیس مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران اظهار داشت: حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته آنان را می دهد؛ همچنین می توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم و بیماری‌های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و در جهت توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده کرد.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: باوجود نژادهای مختلف دامی در کشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت­های آنها، آمیخته گری های بین نژادی و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی، آسیب­های بسیار شدیدی به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

 وی ادامه داد: از این رو مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همچنین ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از ۳۵۰ رده سلولی از گونه هایی نظیر اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی و چندین گونه و نژاد دیگر تولید را کرده است.

به گفته وی، هر کدام از گونه ها و نژادهای فوق دارای خصوصیات و به عبارتی ترکیب ژنتیکی منحصر بفردی هستند که متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

 فاضلی عنوان کرد: با توجه به موارد ذکرشده و اینکه پژوهش‌های محدودی در این نژادها انجام‌گرفته است، لزوم حفاظت از این دام ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش‌های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای درخطر انقراض، بسیار ضروری و بااهمیت است.

وی تاکید داشت: این کلکسیون به‌عنوان منبعی سهل‌الوصول و آماده برای تحقیقات ژنتیک، اصلاح نژاد، همانندسازی و... در اختیار محققان علاقه‌مند قرار دارد. مشخصات رده‌های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حیوان، شناسنامه سلول و عکس حیوان از طریق سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در دسترس است.