معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت از تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از وبدا، دکتر رضا ملک‌زاده با حضور در نشست روسا و معاونین تحقیقات و فناوری کلان منطقه ۶ آمایش دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اعلام این خبر از تغییر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و لحاظ‌ کردن مقوله فناوری در ارتقای اعضای هیأت علمی را از دیگر اقدامات حوزه تحقیقات وزارت بهداشت خبر داد.

وی افزود: حمایت از تأسیس ۶۰۷ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت، تأسیس ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌ها (هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد)، تأسیس ۹ اتاق تمیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور تولید محصولات با تکنولو‍ژی بالا، از اقدامات حوزه تحقیقات وزارت بهداشت است.

معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت، به رشد کمی و کیفی تولید علم و فناوری کشور در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی رتبه اول منطقه را احراز کند. 

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی با انتشار ۴۰۵۳۲ مقاله در بانک اطلاعاتی scopus رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه را کسب کرده است.

ملک زاده، وضعیت انتشار مقالات کشور طی ۱۵ سال گذشته در بانک اطلاعاتی Scopus را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ایران با انتشار ۳۳۷۱۰ مقاله علمی در بانک اطلاعاتی ISI، رتبه ۲۱ جهانی و رتبه دوم منطقه‌ای پس از ترکیه را کسب کرده است.

وی گفت: برای ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی پژوهش و فناوری، وزارت بهداشت اقدام به تغییر نظام ارزشیابی مراکز تحقیقاتی و تطبیق آن با شاخص‌های بین‌المللی کرده، شاخص‌های کیفی را به فرآیند ارتقای اعضای هیات علمی افزوده و توجه به انتشار در مجلات معتبر علمی و بین‌المللی‌سازی پژوهشی را مدنظر قرار داده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: مقالات علوم پزشکی کشور حدود ۳۲ درصد کل مقالات کشور را تشکیل می‌دهند و این درحالی است که تنها ۱۲ درصد بودجه پژوهشی کشور در اختیار وزارت بهداشت بوده و تنها ۱۸ درصد عضو هیات علمی کشور در این وزارتخانه مشغول به کار هستند.

وی نمای تولید علم دانشگاه علوم پزشکی زنجان را نیز مثبت برشمرد و خواستار تلاش بیشتر در حوزه تحقیقات و فناوری شد.

ملک زاده، در تشریح اقدامات و برنامه‌های وزارت بهداشت، به برنامه دستیار پژوهش و پزشک محقق برای حفظ نیروی‌انسانی جوان دانشمند اشاره کرد و گفت: باید با ایجاد روحیه اعتماد به نفس از مهاجرت آنها جلوگیری شود.

وی به برگزاری دوره‌های پسادکتری اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما، فارغ‌التحصیلان جوان هستند که قادر به جذب در مراکز علمی نیستند و نیاز دارند که روزمه قویتری داشته باشند که با حمایت وزارت بهداشت فارغ‌التحصیلان جوان به‌صورت دوره‌های پسادکتری جذب می‌شوند که ضمن جذب این گروه، شتاب عملی مراکز تحقیقاتی بیشتر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اعلام حمایت ویژه از استادیاران جوان در ۵ سال اول استخدام برای شکوفایی در امر پژوهش و حمایت ویژه از نخبگان پژوهش (افرادی که مرجعیت علمی ایران رابطه مستقیم با تعداد آنان دارد)، گفت: در طول ۳سال گذشته تعداد دانشمندان یک درصد علوم پزشکی (براساس گزارش ESI) از ۸ نفر به ۳۶ نفر رسیده است.

وی دیگر برنامه وزارت بهداشت را ایجاد زیرساخت‌های بزرگ پژوهشی برای افزایش کمیت و بویژه کیفیت پژوهشی در ایران، با راه‌اندازی ۱۰ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، مطالعات بزرگ هم‌گروهی در سراسر کشور و برنامه ثبت بیماری‌ها برشمرد که علاوه بر بروندادهای پژوهشی در آینده نزدیک در امر سیاست‌گذاری‌های درمانی و بهداشتی نیز با اهمیت است.

ملک زاده، تأسیس مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی در سال ۱۳۹۳ و پذیرش و بررسی و حمایت از طرح‌های پژوهشی با کیفیت از کلیه محققین علوم پزشکی با تخصیص بودجه و اعتبار کافی را اقدامی بسیار موثر در توسعه مرزهای دانش در علوم پزشکی کشور و از جمله اقدامات وزارت بهداشت عنوان کرد. 

وی افزود: برنامه‌ریزی و تأمین بودجه و نیروی‌انسانی برای اجرای طرح‌های بسیار مهم و زیرساختی در حوزه سلامت طی ۳ سال گذشته نیز جزئی از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آینده‌پژوهی (گذر از پزشکی امروزی به پزشکی فوق دقیق) در حوزه سلامت، گفت: دانش و حرفه پزشکی در آستانه تحولی عظیم و باورنکردنی در دو دهه آینده است که این تحول نتیجه تحقیق در پژوهش‌ها در علوم پزشکی و سایر علوم در ۳۰ سال گذشته است. 

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران باید در این پیشرفت ایفای نقش کرده و تلاش‌ کنند تا مردم ایران بخصوص بیماران از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوند.

ملک‌زاده در ادامه اهداف اصلی وزارت بهداشت در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: ایجاد زیرساخت پژوهشی بلندمدت در کشور، تبدیل پژوهش‌های سطحی به پژوهش‌هایی جهت رفع مشکلات کشور، ارتقاء کیفیت پژوهش در کشور، ایجاد ارتباط علمی با دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور و انتقال دانش از جمله این اهداف است.

وی دستاوردهای نظام سلامت بعد از انقلاب اسلامی را شامل کاهش روند مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، کاهش روند مرگ و میر زنان ۱۵ تا ۶۰ سال و کنترل بیماری‌های عفونی و همچنین افزایش روند نرخ باروری و افزایش میزان باسوادی جمعیت ۶ ساله و بیشتر عنوان‌ کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین ضرورت پژوهش در سیاستگذاری را شامل ضرورت سیاستگذاری بر مبنای شواهد، ضرورت اندازه‌گیری شیوع، بروز و بار بیماری‌ها به منظور سیاستگذاری کارآمد، ضرورت جمع‌آوری مستمر و دوره‌ای داده‌ها برای پایش کیفیت و نتایج سیاستگذاری‌ها ذکرکرد.

وی چالش‌های حوزه سلامت را گسترش بیماری‌های مزمن غیرواگیر و عوامل خطر آنها، گسترش میزان مصرف سیگار و مصرف موادمخدر و خطر گسترش ایدز عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی زنجان به‌عنوان دبیرخانه شورای کلان منطقه ۶ آمایش کشور، شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان، قزوین، اراک، البرز، قم و دانشکده پزشکی ساوه و خمین منصوب شده است.