سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی ۲۵ کشور دارای بیشترین کمیت علم دنیا نشان می دهد که نرخ رشد تولید علم ایران به ۱۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد ۴ سال اخیر است.

به گزارش مرورنیوز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، با اعلام این خبر افزود: کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد تولید علم است. هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین مسئله فعلی در علم کشور است، اما در عین حال انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی از قدرت و توان علمی بالای محققان حکایت می کند.

دهقانی اظهار داشت: بررسی ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) تولید کرده اند نشان می دهد که رشد کمیت تولید ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۶ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهایی که بیشترین کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.  

سرپرست ISC گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی در پایگاه استنادی ISI تعداد ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۵۸ مدرک از تمام دنیا نمایه شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۲ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۴۶ مدرک رسید. بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود ۶ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در طی سال های ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک ثبت  شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با  ۲۸۴۶۴ ،۳۰۳۵۱ ، ۳۰۹۴۱ ، ۳۲۱۵۵ و ۳۷۲۶۱ مورد بوده است و بنابراین میزان رشد علمی در این سالها نسبت به سال های قبل از آن به ترتیب برابر با ۷، ۲، ۴ و ۱۶ درصد بوده است.

دهقانی افزود:  در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران با تولید ۳۲۱۵۵ مدرک از لحاظ کمیت تولید علم در بین ۲۱ کشور برتر دنیا و در سال ۲۰۱۵ رشد کمیت تولید علم کشور قابل ملاحظه بود به نحوی که از این بابت ایران هم اکنون در جایگاه ۱۹ دنیا قرار دارد.

وی تاکید کرد: سهم ایران از تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱.۴ درصد بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱.۵ درصد رسید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: ایران، ترکیه و لهستان سه کشوری هستند که در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی هر کدام دو رتبه از لحاظ کمیت تولید علم، افزایش رتبه داشتند.

وی گفت: در این میان ایتالیا و برزیل نیز هر کدام یک پله رشد کردند، اما کانادا، هلند، سوئد و سوئیس هر کدام یک پله کاهش رتبه داشتند و همچنین تایوان نیز ۴ پله رشد منفی داشته است.

دهقانی اظهار داشت: به هر ترتیب کمیت تولید علم دنیا در حال افزایش است و به جز ژاپن و تایوان تمامی ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند در سال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی علم بیشتری را تولید کرده اند.  

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: برخی کشورها از لحاظ تعداد مدارک نمایه شده در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی رشد داشته اند، اما سهم آنها از کل کمیت علم دنیا کاهش یافته است. آمریکا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، هلند و سوئد در این دسته قرار می گیرند.

 

سال ۲۰۱۴

سال ۲۰۱۵

رتبه کمیت تولید علم

کشور

کمیت تولید علم

سهم از کل تولید علم دنیا

رتبه کمیت تولید علم

کمیت تولید علم

سهم از کل تولید علم دنیا

۱

آمریکا

۶۲۰۹۸۸

۲۶.۴%

۱

۶۳۶۵۶۷

۲۵.۵%

۲

چین

۳۴۶۹۰۵

۱۴.۸%

۲

۳۸۰۰۰۳

۱۵.۲%

۳

انگلستان

۱۴۹۸۵۵

۶.۴%

۳

۱۶۴۰۵۱

۶.۶%

۴

آلمان

۱۴۸۵۷۱

۶.۳%

۴

۱۵۵۷۴۱

۶.۲%

۵

ژاپن

۱۱۲۳۱۲

۴.۸%

۵

۱۰۹۸۵۶

۴.۴%

۶

فرانسه

۱۰۱۷۱۶

۴.۳%

۶

۱۰۶۵۹۹

۴.۳%

۸

ایتالیا

۹۴۳۷۱

۴.۰%

۷

۱۰۳۰۹۴

۴.۱%

۷

کانادا

۹۴۴۵۴

۴.۰%

۸

۱۰۰۴۲۱

۴.۰%

۹

هند

۸۴۱۴۲

۳.۶%

۹

۱۰۰۰۰۵

۴.۰%

۱۰

استرالیا

۷۹۸۰۵

۳.۴%

۱۰

۸۹۸۹۹

۳.۶%

۱۱

اسپانیا

۷۸۷۶۶

۳.۴%

۱۱

۸۶۶۰۱

۳.۵%

۱۲

کره جنوبی

۶۹۵۹۳

۳.۰%

۱۲

۷۳۷۱۱

۳.۰%

۱۴

برزیل

۵۳۰۰۸

۲.۳%

۱۳

۶۰۲۷۴

۲.۴%

۱۳

هلند

۵۳۶۵۷

۲.۳%

۱۴

۵۵۶۵۴

۲.۲%

۱۵

روسیه

۴۱۲۰۵

۱.۸%

۱۵

۵۱۴۲۷

۲.۱%

۱۸

ترکیه

۳۷۳۶۴

۱.۶%

۱۶

۴۲۱۴۸

۱.۷%

۱۶

سوئیس

۳۹۲۶۱

۱.۷%

۱۷

۴۲۰۲۳

۱.۷%

۲۰

هلند

۳۴۰۲۳

۱.۴%

۱۸

۳۸۳۰۹

۱.۵%

۲۱

ایران

۳۲۱۵۵

۱.۴%

۱۹

۳۷۲۶۱

۱.۵%

۱۹

سوئد

۳۴۷۳۶

۱.۵%

۲۰

۳۶۵۳۴

۱.۵%

۱۷

تایوان

۳۷۵۹۲

۱.۶%

۲۱

۳۵۷۳۸

۱.۴%

۲۲

بلژیک

۲۹۹۱۸

۱.۳%

۲۲

۳۱۶۷۴

۱.۳%

۲۳

دانمارک

۲۳۱۰۷

۱.۰%

۲۳

۲۵۲۱۶

۱.۰%

۲۴

اتریش

۲۱۷۲۱

۰.۹%

۲۴

۲۳۲۷۸

۰.۹%

۲۵

اسکاتلند

۲۱۴۲۴

۰.۹%

۲۵

۲۳۰۳۰

۰.۹%

 

دهقانی خاطرنشان کرد: هر چند کمیت تولید علم یکی از عوامل رشد علمی محسوب می شود، اما نگاه تک بُعدی به این عامل باعث خواهد شد تا علم کشور در مسیر صحیحی قرار نگیرد.

وی افزود: در همین راستا سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل، تعاملات علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد توجه قرار داده اند. بنابراین، علاوه بر افزایش کمیت باید به اثرگذاری تولید علم در عرصه های مختلف نیز توجه کافی کرد.