رئیس سازمان بسیج علمی گفت: ضروری است که نخبگان با سیاست گذاری های غلط مقابله کنند؛ کشور به نخبگانی نیاز دارد که در سختی ها همراه این ملت باشند نه این که همه اش یک نگاه طلبکارانه داشته باشند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، حسین قدیانی اظهار داشت: بستر سازی محیط های داخلی برای استفاده از نخبگان و فضای فرهنگی حاکم بر خود نخبگان از مؤلفه ها است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور تصریح کرد: ظرفیت های خوبی پیرامون استفاده از شرکت های دانش بنیان و حضور نخبگان در مراکز علمی و پژوهشی به وجود آمده است.

وی با بیان این که بسیج علمی به عنوان یک شتاب دهنده وارد میدان می شود نه به عنوان مجری، تصریح کرد: سعی کردیم ارتباط کلی را با دانشگاه ها برقرار کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تأکید کرد: اگر افرادی را بخواهیم با زور امکانات و تجهیزات در کشور نگه داریم به محض این که یک مقدار تسهیلات در آن سوی مرز برایشان مهیا شد طمع می کند و می خواهد که از کشور بروند ما این گونه نخبگان را نمی خواهیم. ما نیازمند نخبگانی هستیم که با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد  بتوانند ایستادگی کنند و بر مشکلات فائق آیند.

قدیانی ادامه داد: اگر یک موقع سیاست گذاری های غلطی وجود دارد نخبگان با آن مقابله کنند، کشور به نخبگانی نیاز دارد که در سختی ها همراه این ملت باشند نه این که همه آنها یک نگاه طلبکارانه داشته باشند.

وی بیان داشت:البته باید تعریفی از نخبه وجود داشته باشد، قرار نیست هر کسی که شاگرد اول شد و یا در کنکور رتبه آورد ما بگوییم نخبه است، نخبه کسی است که بتواند در راستای اهداف انقلاب اسلامی با مشکلاتی که پیش روی کشور است گامی بردارد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور خاطر نشان کرد: ما باید تعریف صحیح از نخبه داشته باشیم و این که افرادی به خارج می روند را صرفاً منفی نمی دانیم بعضی از این افراد در خارج تخصصی را فرا می گیرند که برای آینده کشور مفید باشد.

قدیانی در خصوص نفوذ علمی و برگزاری همایش های علمی ابراز داشت: بحث نفوذ علمی یکی از راهکارهایی که نظام سلطه برای مقابله با سلحشوری جمهوری اسلامی  دارد و چون تاکنون نتوانسته بر اساس نظام فیزیکی بر مزرهای ما سلطه پیدا کند از این راه ها ورود پیدا می کند.

وی به راه های نفوذ علمی اشاره کرد و افزود: دوره های مختلف، سمینارها، تفاهم نامه های علمی که در راستای اهداف نظام نیست خود نمونه هایی از نفوذ علمی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تصریح کرد: مشکل اساسی ما مبانی نظام آموزشی  برگرفته از نظام غربی است و باید با سرعت بیشتری اصلاح و مبانی و موازین بومی و انقلابی خودمان را در آن ساری و جاری کنیم.

وی با بیان این که یک نقد جدی به جهت غفلت مسئولان در حوزه آموزش عالی وجود دارد گفت: افراد سیاسی معلوم الحال و بعضاً با سابقه مشخص در حوزه جاسوسی و اطلاعاتی وجهه علمی دریافت می کنند، این افراد سعی دارند با نخبگان ما ارتباط و در آنان اثرگذاری داشته باشند.

قدیانی خاطرنشان کرد: البته فکر نمی کنیم در این زمینه موفق شده باشند ولی در بخش هایی طی یکی دو سال گذشته به نظر می رسد یک سری موفقیت هایی برایشان حاصل شده لذا ما باید به شدت با آن ها مقابله کنیم و مراقب باشیم.

 وی یادآور شد: یک مقدار دستگاه های امنیتی در غفلت به سر می برند که برای این ها دارند ویزا صادر می کنند و حواسشان نیست که این افراد چه سابقه ای دارند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ابراز داشت: سازمان های امنیتی باید هشدارهای لازم را به مسئولان آموزش عالی کشور بدهند و از آن طرف هم مسئولان آموزش عالی کشور باید بدانند چه کسانی را و برای چه امری به کشور دعوت می کنند.

وی در پایان با بیان این که نفوذ می تواند از طریق بنیادها و سازمان های بین المللی صورت بگیرد، تأکید کرد: یک سری دوره هایی را که به حسب ظاهر شکل علمی دارند برگزار می کنند و می توانند روی آن ها نفوذ داشته باشند البته تاکنون با چند مورد برخورد کردیم و امیدواریم مسوولان ما از این به بعد هوشیار تر باشند.