دبیر اجرایی دومین کنگره ملی تروما گفت: ارائه تازه های درمان تروما، پیشگیری از بروز تروما و نقش آموزش در کاهش حوادث از جمله محورهای این کنگره است که با حضور صاحب نظران مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.

به گزارش مرورنیوز، تروما (Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن انسان گفته می شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.
دکتر ابراهیم متولیان افزود: نقش فناوری نوین در مدیریت مصدومین، سامانه سیستم تروما و ثبت آمار، پرستاری در تروما، قوانین و مقررات، تروما و حوادث شیمیایی و اختلالات روانی پس از تروما از دیگر محورهای این کنگره است.
وی با اشاره به این که در نخستین کنگره تروما، موضوع پیشگیری و هماهنگی های لازم در خصوص کاهش تروما و آشنایی با آمار در این زمینه بود، افزود: تازه های درمان تروما محور اصلی این کنگره است که در رشته های مختلف پزشکی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در روز اول 9 کارگاه عملی تخصصی برگزار خواهد شد. 
متولیان بیان کرد که به دنبال ایجاد روش های نوین درمانی هستیم که در کاهش تروما موثر بوده و دست اندرکاران درصدد کاهش آمار مرگ و میر مصدومان هستند.
دبیر اجرایی دومین کنگره ملی تروما گفت: در مقالات دریافتی به روش ها و دستاوردهای تازه درمانی و تریاژها واولویت های امداد و انتقال اشاره شده که این نتایج برای متخصصین و مدیران قابل بهره خواهد بود.

** حوادث ترافیکی بیشترین عامل مرگ و میر ناشی از تروما است 
وی با اشاره به اینکه بیشترین عامل مرگ و میر ناشی از تروما، حوادث ترافیکی است، گفت: فراوانی بالای حوادث ترافیکی و لزوم انجام رسیدگی به موقع به مصدومان، کمبود امکانات انتقال آنان به بیمارستان در بعضی نقاط کشور، اولویت بندی ارایه خدمات به آنها از جمله موضوعاتی است که عزمی ملی را می طلبد. 
متولیان بیان کرد که هر ساله در جاده ها و حوادث حدود 20 هزار کشته و صدها هزار مجروح و معلول می شوند که این آمار تکان دهنده اهمیت مقوله حوادث و تروما را نشان می دهد.
وی اظهار کرد که دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به عنوان قطب ترومای کشور با استفاده از تجربه دوران دفاع مقدس به این موضوع مهم ورود کرده است.
متولیان بیان کرد که در مدت سه سالی که از راه اندازی شورای راهبردی قطب با مشارکت فعال سایر مراکز تحقیقات تروما و صاحب نظران برجسته کشور می گذرد، شاهد اقدامات خوبی در این زمینه هستیم.
دبیر اجرایی دومین کنگره ملی تروما افزود: دو دوره آموزشی پیشرفته ctmc در این زمینه برگزار شده که در این دوره 30 پزشک آموزش های تخصصی در خصوص مدیریت پیشرفته مصدومین را فراگرفته اند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، تروما و حوادث دومین عامل مرگ و میر ایرانیان را تشکیل می دهد. سیر صعودی حوادث جاده ای و ترافیکی که در این آمار از جایگاه بالایی برخوردار است و سایر حوادث از سه سال قبل مسوولان امر را بر آن داشت با تاسیس قطب علمی آموزشی تروما از منظر علوم پزشکی به این مقوله بپردازند.
قطب علمی تروما به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) واگذار شد تا این دانشگاه فعالیت های خویش را در این عرصه آغاز نماید.