محققان کشور موفق به ساخت لوله های دوجداره ای شدند که در صنعت نفت و گاز برای جلوگیری از سوزانده شدن گازهای با ارزش استفاده می شوند.

به گزارش مرورنیوز، با توجه به اینکه عمر بسیاری از چاههای نفت کشور سپری شده و فشار گاز در آنها کاهش یافته به ناچار می بایست این گاز با ارزش، سوزانده شود. برای جلوگیری از آلودگی های محیطی به دلیل سوزاندن گاز و همچنین ممانعت از هدر رفت منابع با ارزش گاز مناسب ترین راهکار، اتصال دو چاه به همدیگر و استحصال نفت بیشتر و حفظ منابع با ارزش گاز است.

اجرای این طرح نیاز به لوله هایی با قطر کم حدود چهار اینچ و با  دو جنس داخلی فولاد ضد زنگ و جنس بیرونی کربن استیل که یکی مقاوم به گاز ترش و دیگری مقاوم به محیط حاوی کلر و استحکام مناسب برای تحمل فشارهای بالاست که این موضوع  از مشکلات اجرای این طرح محسوب می شود.

پس از مطالعه روی روش های مختلف توسط محققان کشور از جمله عملیات روکش فلزی توسط جوشکاری و استفاده از «وایر های استیلنس استیل» برای داخل لول های کربن استیل به دلیل زمان بسیار طولانی تولید (یک روز برای تولید هر متر لوله با توجه  به نیاز چندین کیلومتر لوله برای اتصال هر دو چاه) و احتمال عیوب زیاد، این روش کنار گذاشته شد.

لذا روش جا زدن دو لوله کربنی و استیلنس استیل را به روش «انقباض هیدرولیکی-حرارتی» برای نمونه های مختلف  که توسط محققان کشور آزمایش شدند و پس از حصول اطمینان از نتایج مثبت آن، تجهیزات موجود برای تولید انبوه آغاز شد.

این تجهیزات شامل کوره استوانه ای با طول بلند حرکت بر روی ریل و کنترل  کامل درجه حرارت فضای داخل آن طراحی و ساخت برد حرارتی که همزمان کار خنک کاری و تولید فشار  از ۴۵۰ بار به بالا را انجام می دهد، می شود

سامانه  برای کنترل دقیق درجه حرارت، فشار و تقلیل فشار طراحی و ساخته شده است.

این طرح  در بیست و نهمین جشنواره  بین المللی خوارزمی، رتبه  سوم پژوهش های توسعه ای را کسب کرده است. همچنین همکاران این طرح  سید محمد مقدسی نژاد و علی کلاکی بودند.