شرکت گوگل اخیراً با افزودن قابلیتی جدید تحت عنوان نقشه هسته‌ای (NUKEMAP) برای کاربران خود این امکان را فراهم کرده است تا با انتخاب نوع بمب هسته‌ای بر حسب قدرت و نقاط مختلف جهان آمار تلفات و مصدومان را مشاهده کنند.

به گزارش مرورنیوز ‌به نقل از پایگاه اینترنتی تیک پرپس (Take Purpose)، ‌آیا تاکنون کنجکاو بوده‌اید که اگر جنگ سرد میان آمریکا  و اتحاد جماهیر شوروی، سرد باقی نمی‌ماند، ‌چه می‌شد؟ افزایش تنش میان روسیه  و آمریکا در حال حاضر باعث افزاش دوباره نگرانی‌ها در مورد احتمال آغاز یک جنگ هسته‌ای شده است.

روسیه اخیرا به شهروندان خود اعلام کرده که برای یک جنگ هسته‌ای محتمل آماده شوند.

اخیرا نیز یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شده بود که روسیه به طور ناگهانی ساخت ابر پناهگاه‌های زیرزمینی را آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۵ ژنرال‌های روسی و آمریکایی برای اولین‌بار اظهار کردند که احتمال جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه به بیش‌ترین حد خود در هر زمان دیگری رسیده است.

 ‌دانشمندان هسته‌ای عقربه‌های ساعت "آخرین روز" (Dooms day) که وسیله‌ای برای اندازه‌گیری احتمال آغاز یک جنگ هسته‌ای است را بر روی سه دقیقه مانده به نیمه شب (اشاره به وقوع جنگ هسته‌ای) تنظیم کرده‌اند.

دو کشور آمریکا و روسیه بر روی هم ۹۳ درصد از کل تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. در این بین اما قدرتمندترین بمب هسته‌ای تاریخ با نام «بمب تزار» در اختیار روسیه است.

قدرت بمب تزار ۱۰۰ مگاتن است؛ حتی تصور این که انفجار این بمب چه میزان تخریب و تلفات بر جای خواهد گذاشت نیز دور از ذهن است. این حقیقت که قدرت این بمب ۱۴۰۰ بار قوی‌تر از قدرت دو بمب استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی است یک تصور وحشتناک است.

اکنون با استفاده از قابلیت جدید گوگل‌مپ با نام NUKEMAP کاربران می‌توانند میزان دقت تخریب و تلفات از کوچک‌ترین بمب هسته‌ای موجود، بمب ناوی کراکت (NAVY CROCKETT) آمریکا تا بمب مرگبار  و غول‌آسای روسیه (بمب تزار) را در هر نقطه از جهان مشاهده کنند.

برای مثال اگر روسیه از بمب تزار خود در منهتن نیویورک آمریکا استفاده کند، طی ۲۴ ساعت نخست ۸ میلیون نفر کشته خواهند شد و حدود ۷ میلیون نفر زخمی بر جای خواهد گذاشت.

انفجار همین بمب هسته‌ای در لندن باعث کشته شدن ۶ میلیون نفر و زخمی شدن ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد شد.

اما اگر آمریکا از کوچک‌ترین بمب هسته‌ای خود یعنی NAVY CROCKETT در پکن استفاده کند ۲۰۴۰ نفر کشته و ۱۸۱۰ نفر زخمی خواهند شد و بمب تزار روسیه در پکن می‌تواند 7 میلیون کشته و حدود 6 میلیون 800 هزار نفر زخمی برجای بگذارد.

در تهران استفاده از بمب اتمی ناوی کراکت 1710 کشته و 840 زخمی برجای خواهد گذاشت. بمب تزار نیز در تهران می‌تواند به کشته شدن 7 میلیون و 800 هزار نفر و زخمی شدن حدود 5 میلیون نفر منجر شود.

انفجار بمب تیتان 2 آمریکایی (قوی‌ترین بمب اتمی آمریکا) با قدرت 9 مگا تن در مسکو می‌تواند موجب کشته شدن 4 میلیون 200 هزار نفر و زخمی شده 5 میلیون نفر شود.

اگر چه این قابلیت جدید گوگل یک ابزار جالب برای کارکردن است اما پیامدهای فاجعه باری که جنگ هسته‌ای می‌تواند ایجاد کند را نشان می‌دهد.

*** البته این نکته لازم به ذکر است که مقامات ایرانی بارها و بارها تاکید کرده‌اند که این کشور بمب اتمی ندارد و تصمیمی هم برای ساخت آن نداشته است و محاسبات این گزارش بر اساس احتمالات و پیش فرض‌ها نوشته شده است.