دانش‌آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ارتقای تولید هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک، موفق به تولید نسل جدید کاتالیزور طبیعی از درشت جلبک‌های دریای خزر به نام "کلادوفورا"برای اولین بار در دنیا شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، فرید صفری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر در این رابطه گفت: این طرح در ابتدا با هدف تولید گاز غنی از هیدروژن از درشت جلبک‌های دریای خزر که مشکلاتی را در اکوسیستم مناطق ساحلی بوجود آورده بودند، آغاز شد؛ اما در حین انجام تحقیق مشاهده شد که خاکستر این جلبک‌ها دارای خواص ویژه و منحصر بفردی هستند که استفاده از آن را به عنوان کاتالیزور در فرایندهای شیمیایی به خصوص فرآیندهای تبدیلی زیست توده امکان پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه از این خواص می‌توان به وجود ماتریس‌های منظم حفرات در سطح آن و وجود مقدار قابل توجه فلزات قلیایی و قلیایی خاکی در ساختار آن اشاره کرد که موجب ارتقای تولید هیدروژن در فرایند گازی‌سازی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه تا کنون در جهان از فلزات واسطه به عنوان کاتالیزور بر پایه سطوح متخلخل که عموما ساخت و استفاده آنها با محدودیت‌های اقتصادی و فنی همراه بوده، استفاده می‌شده؛ این یافته می‌تواند گامی مهم و رو به جلو در فناوری‌های تبدیل زیست توده و تولید هیدروژن قلمداد شود.

صفری در رابطه با کاربردهای این طرح گفت: از کاربردهای اساسی این یافته، می‌توان به استفاده در واکنش‌های تبدیل زیست توده و همچنین برخی واکنش‌های فاز گازی اشاره کرد که در صورت تثبیت آن در ابعاد صنعتی می‌توان به رفع نیاز کشور به کاتالیزورهای گران قیمت و تسهیل انجام فرایندهای شیمیایی مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

براساس این گزارش، این طرح تحقیقاتی توسط فرید صفری محقق واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دانشگاه تهران و مهندس امید نوروزی از دانشجویان این دانشگاه و به سرپرستی دکتر احمد توسلی استاد واحد علوم تحقیقات انجام گرفته است.

نتایج اولیه این تحقیق در مجله Bioresource technology که از معتبرترین مجلات علمی جهان در این حوزه به شمار می آید، به چاپ رسیده است.