یک مخترع ایرانی ساکن ملبورن استرالیا اختراعی به نام 'ماگینو' را که یک لیوان هوشمند است در این کشور به ثبت رساند که قادر است درجه حرارت نوشیدنی ها را به هر اندازه که مایل باشید، حفظ کند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر امیر فرجی که کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صنعتی امیر کبیر در رشته الکترونیک و سیستم دریافت کرده است در تلاش است لیوان هوشمند را به تولید انبوه برساند.

رادیو 'اس.بی.اس' استرالیا روز سه شنبه به اختراع این ایرانی پرداخت که اکنون پس از پایان دوره دکترا در یک دانشگاه ملبورن مشغول گذراندن بورس تحقیقاتی فوق دکترای خود بوده و بر روی پروژه ای پیرامون انرژی های تجدیدپذیر تحقیق می کند.

وی لیوان هوشمندی ساخته که فرد می تواند با استفاده از تلفن همراه نوشیدنی و یا هر مایع دیگری را تا ساعت ها در کنار میز کار در دمای دلخواه گرم و یا سرد نگه دارد.

وی برای بخش پایین این لیوان هوشمند سیستمی کنترلی و الکترونیکی طراحی کرده که از دو طریق انرژی را برای گرم نگه داشتن در دمای دلخواه و یا سرکردن نوشیدنی کسب می کند.

این مخترع ایرانی در توضیح چگونگی کارکرد 'ماگینو'، گفت: این لیوان هوشمند در مرحله نخست انرژی حرارتی اضافی ناشی از مایعی را که در داخل لیوان ریخته جذب و مانع هدر رفتن آن شده و این انرژی را به الکتریکی تبدیل و ذخیره می کند.

وی گفت که اگر دمای مایع 95 درجه باشد تا به 70 درجه برسد که فرد تمایل به نوشیدن آن دارد، این میزان انرژی هدر نرفته و ذخیره می شود تا برای گرم نگه داشتن مایع در دفعات بعد مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این در پایین این لیوان هوشمند زیرلیوانی استفاده شده که با سیم به رایانه نصب و شارژ شده تا در مواقع لازم از این انرژی ذخیره شده، بهره گرفته شود.

با استفاده از تلفن همراه می توان با این لیوان هوشمند ارتباط برقرار کرد و ضمن تعیین دما برای مایع داخل آن، میزان انرژی باقی مانده در باتری را نیز سنجش کرد.

باتری 'ماگینو' توانایی شارژ باتری تلفن همراه را با استفاده از سیم داخل دسته خود دارد.

این اختراغ به گفته 'فرجی' تاکنون وارد بازار نشده و نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده است و به تولید انبوه نرسیده است.

وی برای تامین هزینه ساخت این اختراع اقدام به پیش فروش محصول با قیمت 100 دلار استرالیا کرده است و امیدوار است پس از تولید انبوه قیمت آن کاهش یابد.