عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع پیشگیری در بحث سرطان گفت: 50 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع درمان می شوند و فرد مبتلا می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز از دبیرخانه اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا، دکتر ناصر پارسا اظهار کرد: در محیط زیست حدود 100 هزار نوع ماده شیمیایی شناسایی شده که هزار نوع آن سرطان زا است؛ مانند مشتقات نفتی، مواد شیمیایی موجود در رنگ ها و آفت کش ها و مشروبات الکلی که پرهیز از مصرف آنها در اختیار انسان ها است و می توانند با مصرف نکردن این مواد عوامل سرطان زا را از خود دور کنند. 
وی گفت: طبق نتایج مطالعات صورت گرفته در این خصوص، با کنترل عوامل خطر می توان تا 40 درصد از بروز سرطان ها پیشگیری کرد. 
عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا شایعترین سرطان های زنان در جهان را به ترتیب سرطان سینه، روده بزرگ، معده، مری، ریه، تخمدان و خون و شایعترین سرطان ها در مردان را به ترتیب معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، ریه و مری عنوان کرد. 
پارسا شایع ترین نوع سرطان در ایران را سرطان معده عنوان کرد و نقش عوامل و آلودگی های محیطی در بروز این بیماری را بسیار موثر دانست. 
وی در خصوص سرطان معده اظهار کرد: هلیکوباکتری پیلوری نوعی باکتری است که در معده 80 درصد افراد جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه به دلیل مصرف زیاد سبزیجات وجود دارد؛ در صورتی که این بیماری طی یک سال درمان نشود، سبب آسیب دیواره معده می شود و می تواند سرطان معده را به دنبال داشته باشد. 
عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا در خصوص این کنفرانس نیز گفت: این اولین بار است که کشورهای همجوار و ناحیه غرب آسیا با محوریت ایران کنفرانسی تحت عنوان اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا برای برخورد هماهنگ و مناسب با بیماری سرطان برگزار می کنند و انتظار می رود این فعالیت منطقه ای با حضور سخنرانان بین المللی در عرصه انکولوژی نقطه عطفی برای هماهنگی در راستای اقدامات تحقیقاتی، آموزشی و درمانی مشترک در این منطقه باشد.
اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا از 27 تا 29 آبان با حضور متخصصان داخلی و متخصصانی از 15 کشور در تهران برگزار می شود.